با گذر از تعطیلات نیم‌فصل لیگ برتر، در شرایطی که باشگاه‌ها در مورد جذب یا کنارگذاشتن بازیکن و تغییرات در کادرفنی تصمیمات نهایی خود را گرفته بودند، ابراهیم قاسمپور از سرمربیگری مس‌کرمان کنار گذاشته شد.

فوتبال - مس کرمان

قاسمپور، سرمربی آبادانی که در هفت مسابقه پایانی فصل گذشته روی نیمکت مس کرمان نشسته بود، در ابتدای این فصل قرارداد تازه‌ای با این تیم بست. این قرارداد اما تا پایان نیم‌فصل لیگ دوام آورد و او به‌دلیل اختلاف با مدیرعامل از این تیم کنار رفت. اما ابراهیم قاسمپور که در نیم فصل نخست عملکرد قابل‌قبولی در مس داشت، چگونه در این باشگاه به بن‌بست رسید؟

ابراهیم قاسمپور معتقد است که تغییرات گسترده در بخش مدیریتی مس کرمان از اصلی‌ترین دلایل جدایی‌اش از این تیم است. مس که ابتدای لیگ ششم مجوز حضور در لیگ برتر را گرفت، در حال حاضر ششمین فصلی است که حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کند. در این سال‌ها نیک نفس، برهانی‌نژاد، اسدی، نژادزمانی، گنجعلی‌خانی و شهبازی مدیرعامل باشگاه‌ مس بوده‌اند و به‌طور میانگین هر مدیر فقط یک‌سال در باشگاه مدیریت کرده است. قاسمپور که ابتدای فصل در زمان مدیریت گنجعلی‌خانی قرارداد خود را با این تیم تمدید کرده بود، هفته پیش درحالی اخراج شد که شهبازی مدیرعامل این باشگاه بود. قاسمپور می‌گوید: «تغییرات مدیریتی در باشگاه مس کرمان حاشیه‌های زیادی به‌وجود می‌آورد. شما نگاه کنید که تیم مس در نیم فصل اول لیگ عملکرد قابل‌قبولی داشت، درحالی‌که تغییرات مدیریتی می‌توانست به تیم ضربه بزند. من در این شرایط توانستم با مس موفق شوم». او ادامه می‌دهد: «برخی مدیران که از باشگاه مس بیرون می‌رفتند، شاگردهای خودشان را در بخش‌های اداری مجموعه داشتند. مثلا بعد از جدایی آقای گنجعلی‌خانی شاگردهای او در باشگاه مس حضور داشتند. حرف من این نیست که آنها کار خاصی انجام می‌دادند ولی به هر حال مشکلات مدیریتی در باشگاه مس بیداد می‌کند».

جالب اینکه اختلاف قاسمپور با باشگاه مس بعد از حضور شهبازی به‌وجود آمد. قاسمپور قبل از بازی با سپاهان در اردوی مس حاضر نشد و شهبازی معتقد است که این مربی با کارهایی که قبل از این مسابقه انجام داده اقتدار این باشگاه را زیر سؤال برده است. اما قاسمپور که به‌دلیل دریافت نکردن مبلغ قراردادش اختلافش با مدیرعامل به اوج رسیده بود کار را به جایی رساند که اخراج شود.

شرط‌های یک قرارداد

گفته می‌شود که ابراهیم قاسمپور در ابتدای فصل، هنگامی که با مس قرارداد می‌بست، بر سر گرفتن 700میلیون تومان با این باشگاه به توافق رسید؛ به این‌ترتیب که مبلغ قراردادش در هیأت فوتبال 350میلیون‌تومان ثبت شد ولی بندهایی به مفاد قرارداد قاسمپور اضافه کردند تا این مربی 350میلیون باقیمانده را به شکل دیگری دریافت کند. قرار شد این مربی درصورت قهرمانی در جام حذفی(مس حذف شد) 100میلیون به مبلغ قراردادش اضافه شود و همینطور مبالغی نیز درصورت کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، قهرمانی لیگ برتر و... دریافت کند. قاسمپور درباره مبلغ قراردادش عنوان می‌کند: «قرارداد من 700میلیون تومان نبود. دروغ است. همه مبلغ قرارداد من با پاداش‌هایی که درنظر گرفته بودند هم به 700میلیون‌تومان نمی‌رسید. برای من شرط کرده بودند که مثلا اگر قهرمان جام حذفی شوم، پاداش به من تعلق می‌گیرد. اما کدام یک از اینها به حقیقت پیوست که بگویم مبلغ بالایی از مس گرفته‌ام؟ در ضمن من را از مس اخراج کردند و هنوز با این تیم تسویه‌حساب نکرده‌ام؛ یعنی هنوز نتوانسته‌ام مبلغ قراردادم را از این باشگاه بگیرم».

سرمربی پیشین مس معتقد است که تغییرات مدیریتی سبب به‌وجودآمدن چنین مشکلاتی شده است. او اضافه می‌کند: «زمانی که قرارداد می‌بستم، گنجعلی‌خانی در کرمان نبود و من با داوری (رئیس هیأت مدیره) به توافق رسیدم اما مدیریت جدید حاضر نبود به قراردادی که در ابتدای فصل منعقد شد، پایبند باشد. مشکل همین بود؛ به‌خصوص اینکه برگه قراردادهایم دست خودم نیست».

اختلاف با تماشاگران

به غیراز اختلاف مدیرعامل و سرمربی بر سر مسائل مالی، اختلاف میان قاسمپور و برخی طرفداران مس هم آشکار بود. در هفته یازدهم لیگ برتر، هنگامی که مس در خانه، مقابل ملوان شکست‌خورد، برخی هواداران علیه قاسمپور شعار دادند. بعد از آن مسابقه این مربی از تماشاگران ناراضی به‌عنوان اراذل و اوباش یاد کرد و خشم آنها را برانگیخت. ظاهرا از همان موقع برخی هواداران علیه قاسمپور موضع گرفتند و این موضوع هم به یکی از مشکلات این مربی در کرمان تبدیل شد. قاسمپور در این رابطه می‌گوید: «در کرمان مربی منفوری نبودم. همین الان هم در کرمان به‌سر می‌برم و به راحتی از خانه بیرون می‌آیم و خرید می‌کنم. هرجا هم مردم کرمان من را می‌بینند، به من لطف دارند و می‌گویند که تو مربی خوبی بودی، یا اینکه حیف شد از مس رفتی. اینها دیگر حرف من نیست و اگر در برنامه 90یا جاهای دیگر کسانی هستند که علیه من خیلی تند حرف می‌زنند، از جایی خط می‌گیرند. آنها طرفداران مس به‌حساب نمی‌آیند؛ عده کمی هستند که علیه من جریان‌سازی می‌کردند. آنها بُرد و باخت تیم برایشان فرقی نمی‌کند».

او ادامه می‌دهد: «برای من پاپوش درست می‌کردند وگرنه من نه با طرفداران تیم مشکل داشتم و نه با بازیکنان. متأسفانه گاهی اتفاق‌هایی می‌افتد که نمی‌دانی چه کاری باید انجام دهی. من کار خودم را انجام می‌دادم ولی خیلی چیزها علیه من بود. اگر می‌دانستم چنین شرایطی در باشگاه مس حاکم است، در کرمان مربیگری نمی‌کردم».

ابهام در مبلغ قرارداد

در ماه‌هایی که اغلب فدراسیون‌های ورزشی برای پرداخت مبلغ قرارداد مربیان خارجی به مشکل برخورده و برخی از آنها به کشورشان بازگشته‌اند، حضور لوکا بوناچیچ در مس انتقادهایی را برانگیخت. گفته می‌شود که بوناچیچ با مبلغ بالایی راهی کرمان شده است. ابراهیم قاسمپور با انتقاد از این موضوع یادآور می‌شود: «باشگاه مس که مبلغ قرارداد مربی بدنساز خارجی تیم را پرداخت نمی‌کرد، چطور با بوناچیچ قرارداد بسته است؟ واقعیت این است که مسئولان باشگاه مس برای این تیم هزینه‌های زیادی می‌کنند؛ مثلا قبل از شروع فصل می‌خواستند فرهاد مجیدی و مجتبی جباری را به خدمت بگیرند. همان موقع به من زنگ زدند و گفتند نظرت چیست گفتم هزینه آوردن آنها به مس چقدر می‌شود و بعد فهمیدم چیزی حدود دو میلیارد تومان، به‌خاطر همین هزینه بالا گفتم که نمی‌خواهد چنین پول‌هایی خرج کنید؛ یعنی صحبت‌هایی که مسئولان برای جذب ستاره‌های لیگ انجام می‌دادند، درست بود ولی من با این مسئله موافق نبودم، درحالی‌که خود من حالا برای گرفتن مبلغ قراردادم به مشکل برخورده‌ام». مسئولان این باشگاه اما ادعا می‌کنند که هزینه زیادی برای حضور لوکا بوناچیچ در مس تقبل نکرده‌اند. آنها از رعایت کردن سقف قرارداد صحبت می‌کنند و اینکه بابت حضور یک نیم فصل فوتبالی تنها 70هزار دلار به این مربی داده‌اند.
اما حاصل شش سال هزینه کردن برای تیم فوتبال مس کرمان چه بوده است؟

مس کرمان در این سال‌ها یک‌بار سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به‌دست آورد و توانست از دور مقدماتی به مرحله حذفی صعود کند؛ تیمی که حالا بوناچیچ را در اختیار دارد و معلوم نیست که او بتواند در درازمدت در این باشگاه خبرساز دوام بیاورد.

کد خبر 196565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز