همشهری آنلاین: با آغاز سال نو میلادی، کشورهای آرژانتین، استرالیا، لوکزامبورگ، کره جنوبی و رواندا، به عنوان پنج عضو جدید غیردائم شورای امنیت سازمان ملل دوره دو ساله عضویت خود را در این شورا آغاز کردند.

اعضای جدید غیر دائم شورای امنیت هجدهم اکتبر دو هزار و دوازده در مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شدند.

دوره دو ساله عضویت غیردائم کشورهای کلمبیا ،‌ آلمان ، هند ، پرتغال و آفریقای جنوبی روز دوشنبه پایان یافت و پنج عضو دیگر غیردائم ، یعنی جمهوری آذربایجان ، گواتمالا ، مغرب ، پاکستان و توگو تا پایان سال دو هزار و سیزده عضو شورای امنیت باقی خواهند ماند.

بر اساس منشور سازمان ملل ، مسئولیت اصلی شورای امنیت که قدتمندترین نهاد سازمان ملل قلمداد می شود، برقراری حفظ و صیانت از صلح و امنیت در جهان است.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از نیویورک ، شورای امنیت سازمان ملل متحد در مجموع پانزده عضو دارد که پنج عضو آن (چین ، روسیه ، فرانسه ، آمریکا و انگلیس) دائمی هستند و ده عضو دیگر غیر دائم از مناطق مختلف جهان ، برای یک دوره دو ساله توسط مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند.

هر عضو حق یک رأی دارد. تصمیمات مربوط به آیین کاری دست کم با نه رأی موافق از مجموع پانزده رأی به تصویب می رسد. تصمیمات مربوط به مسائل اساسی نیز با نه رأی موافق و بدون رأی منفی یکی از پنج عضو دائم به تصویب می رسد.

براساس ماده بیست و پنج منشور سازمان ملل ، همه اعضای سازمان ملل باید تصمیمات شورای امنیت را بپذیرند و آن را اجرا کنند. هنگامی که دیگر نهادهای سازمان ملل توصیه هایی به کشورهای عضو می کنند ، تنها شورای امنیت است که می تواند تصمیماتی اتخاذ کند تا براساس منشور سازمان ملل ، کشور عضو را به اجرای آن ملزم کند.

کد خبر 196487
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز