یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

زهرا ذوالفقاری: برای انجام هر کاری میزان معینی از اضطراب هم طبیعی و هم ضروری است.

اضطراب بخش عمده زندگی روزمره هر فردی است که فرد می‌تواند به‌طور مؤثر با آن مقابله کند، بنابراین ممکن است در برابر اضطراب طولانی و بسیار شدید به کمک متخصص نیاز باشد. این نوشتار می‌تواند کمکی باشد برای کسانی که دچار اضطراب هستند.

برای انجام هر کاری میزان معینی از اضطراب هم طبیعی و هم ضروری است. با وجود این، همیشه اضطراب بیش از حد یا خیلی کم، بر هر عملکردی تأثیری زیان‌بخش دارد.

اجازه دهید فرض کنیم شما نخستین آرزویتان چیره شدن بر مشکل ترس از حیوانی مثل گربه، سگ یا غیره باشد. نخستین کار برای چیره شدن بر اضطراب هنگام مواجهه با حیوان این است که اضطراب شما به هدف‌ها یا مراحل کوچکتر تجزیه شود.

 معمولاً‌ ده گام در نظر گرفته می‌شود و هر گام یا مرحله انتظارات بیشتری نسبت به گام پیشین را در بر دارد. گام یا هدف نهایی، هدف واقعی یا سطحی از عملکرد است که شما آرزوی آن را دارید.برای روشن شدن مسأله یک نمونه از نردبان اضطراب برای شما آورده شده، مشکل خود را بررسی کنید و از کمترین سطح اضطراب شروع کنید. گام‌های ابتدایی‌تر، مراحل تدریجی رسیدن به این هدف است. به شکل نردبان نگاه کنید و برای خود نردبان ترسیم کنید.

100----------10 - لمس کردن گربه با دست

 90-------------9 - لمس کردن گربه با وسیله

 80 ----------- 8 - نزدیک شدن به گربه به تنهایی

70--------------7 - نزدیک شدن به گربه به همراه یک نفر

60--------------6 - نگاه کردن به گربه از نزدیک

 50-------------5 - نگاه کردن به گربه واقعی از دور

40--------------4 - لمس کردن عروسک گربه

30---------------3 - لمس کردن گربه در تصویر

20---------------2 - دیدن فیلم یا تصویر در مورد گربه

10---------------1 - صحبت کردن در مورد گربه

 مراحل این برنامه شبیه پله‌های یک نردبان است. در نتیجه یک مقیاس اضطراب یا سطح دشواری از صفر (بدون اضطراب تا صد (حداکثر اضطراب) تدوین می‌شود. آن‌گاه هر تکلیف روی این مقیاس، درجه‌بندی می‌شود.

 هدف نهایی برنامه در رأس نردبان قرار دارد ولی هرگز نمی‌توانیم با یک گام از پله نخست به رأس نردبان برسیم. به همین ترتیب اگر انتظار داشته باشید در ابتدا به دشوارترین هدف برسید، موفقیتی نخواهید داشت.

 با پشت‌کار از اولین پله نردبان شروع کنید و هر دفعه یک پله بالاتر بروید تا به بالای نردبان برسید.مرحله بعدی این است که هر گام نردبان را یک هدف جزیی تلقی کنیم. برای شما مفید خواهد بود که موفقیت و شکست را ثبت کنید.

برای هر مرحله چندین بار تلاش کنید تا موفق شوید. امید می‌رود در ابتدا شما در هر هدف، اضطرابی را تجربه کنید و بیاموزید با آن به‌طور مؤثر مقابله کنید و بعد از چندین بار تلاش، اضطراب شما کاهش خواهد یافت. این امر زمانی رخ می‌دهد که شما صبر کنید و اضطراب را تجربه کنید و از موقعیت اجتناب نکنید.

کد خبر 19614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز