گروه اجتماعی: وزارت علوم همچنان بر این دیدگاه پافشاری می‌کند که خالی ماندن 500هزار صندلی در دانشگاه‌ها ربطی به بی‌کیفیتی آنها ندارد و حتی مؤسسات آموزش عالی بی‌کیفیت تعطیل یا منحل نمی‌شوند.

آموزش

مدتی است که بحث تعطیلی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی بی‌کیفیت مطرح است، ولی سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم در نشست خبری خود با خبرنگاران در این‌باره اعلام کرد: دانشگاه‌های غیردولتی بی‌کیفیت ‌ پس از رتبه‌بندی منحل نمی‌شوند. رضا عامری تأکید کرد: انحلال دانشگاه‌های غیرانتفاعی به هیچ عنوان در دستور کار وزارت علوم قرار ندارد و آمار نشان می‌دهد میزان استقبال از این دانشگاه‌ها در بین داوطلبان افزایش یافته است.وی اظهار کرد:

در سال 89جمعیت دانشجویان غیردولتی 200هزار نفر بود که این تعداد هم‌اکنون به 400هزار دانشجو افزایش یافته است و افرادی که بحث انحلال غیردولتی‌ها را مطرح می‌کنند ناخواسته به انتشار شایعات موجود دامن می‌زنند.البته عامری اشاره‌ای به افزایش مؤسسات غیرانتفاعی طی این مدت نکرده است، این پرسش نیز مطرح است که اگر این مؤسسات از کیفیت مناسبی برخوردار هستند چرا بخش قابل‌توجهی از ظرفیت آنها خالی مانده است.کارشناسان طی چند سال اخیر نسبت به افزایش ظرفیت آموزش عالی کشور بدون توجه به کیفیت هشدار داده‌اند ولی توجهی به آن نشد تا اینکه این موضوع به خالی‌ماندن 500هزار صندلی انجامید.

وزارت علوم نیز برای پر کردن ظرفیت آموزش عالی کشور سعی می‌کند از یک سو دایره دانشگاه‌های خارجی مورد تأیید را محدود کند و از سوی دیگر با ایجاد محدودیت تخصیص ارز دانشجویی، ابتدا متقاضیان تحصیل در خارج از کشور را منصرف و در مرحله بعد دانشجویان شاغل به تحصیل را مجبور به بازگشت به کشور کند. اینکه چرا وزارت علوم اصرار بر ادامه فعالیت مؤسسات آموزش عالی بی‌کیفیت دارد پرسشی است که پاسخی به آن داده نشده است، البته کارشناسان ادامه چنین وضعیتی را آفت برای آموزش عالی قلمداد می‌کنند.

جزئیات بازنشستگی اعضای هیأت علمی

سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم دربخش دیگری از سخنانش درباره تغییر آیین‌نامه بازنشستگی اعضای هیأت علمی نیز گفت: آمار بازنشستگان هیأت علمی در برابر آمار اعضای هیأت علمی جذب شده، عدد ناچیزی است و به‌طور میانگین سالانه حدود 300نفر بازنشسته هیأت علمی داریم. وی افزود: آیین‌نامه بازنشستگی اعضای هیأت علمی در چند مرحله بازنگری شده است و براساس آیین‌نامه جدید اعضای هیأت علمی با مرتبه مربی آموزشیار و مربیان با 65 سال سن یا 30سال سابقه خدمت بازنشسته می‌شوند.

سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم اضافه کرد: اعضای هیأت علمی درصورتی که طی چهار سال آخر خدمت خود
80‌ یا 85درصد امتیازات ارتقا‌ به مرحله دانشیاری را کسب کنند می‌توانند دو تا سه سال دیگر نیز به خدمت خود در دانشگاه ادامه دهند.

وی افزود: براساس آیین‌نامه بازنشستگی اعضای هیأت علمی، دانشیاران 67ساله بازنشسته می‌شوند و اگر این افراد در پنج سال پیش از سن بازنشستگی خود 75درصد امتیاز استادی را کسب کنند، می‌توانند تا 70سالگی به خدمت ادامه دهند.به گفته عامری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها با مرتبه استادی در 70سالگی بازنشسته می‌شوند و درصورتی که این استادان، نمونه کشوری شناخته شوند، سه سال به سقف سنوات بازنشستگی آنها اضافه می‌شود.

وی اظهار کرد:درصورت نیاز دانشگاه‌ها به خدمات اعضای هیأت علمی با مرتبه استادی، سقف خدمات اعضای هیأت علمی تا سه سال افزایش می‌یابد و حتی اگر دانشگاه‌ها به‌صورت مجدد درخواست استفاده از این استادان را داشته باشند با اجازه وزیر علوم سه سال دیگر نیز به سقف اضافه می‌شود.

کد خبر 196066
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز