همشهری آنلاین: محققان فسیل یک جنگل باستانی را در جزایر چتام نیوزیلند در نزدیکی قطب جنوب کشف کردند.

jungle

شانس کشف یک جنگل قدیمی 100 میلیون ساله بر روی جزیره‌ای در شرق نیوزیلند، چشم انداز جدیدی از حیات باستان را در نزدیکی قطب جنوب فراهم ساخته است.

به گزارش مهر، درختان بلند در موقعیت حیات اصلی شان، گیاهان گلدار اولیه، میوه های کاج و حشرات نادر و کمیاب فسیل شده در سنگ، توسط محققان دانشگاه موناش استرالیا کشف شده اند.

این کشف مشخص کننده نخستین شواهد از حیات در نزدیکی قطب جنوب در طول دوره کرتاسه است؛ دوره ای که زمین در 145- 65 میلیون سال پیش مملو از گازهای گلخانه ای بود.

«جفری استیل ول» مجری این تحقیقات از دانشگاه موناش می گوید: این فسیل تصویری از حیات ناشناخته دوره کرتاسه است که در آن بسیاری از قاره‌های نیم کره جنوبی از جمله نیوزیلند و جزایر چتام (زیلندیا)، استرالیا، قطب جنوب و آمریکای جنوبی هنوز به عنوان بخشی از توده خشکی جنوبی گندوانا عمدتا به یکدیگر متصل بودند.

یکصد میلیون سال پیش زمین در چنگ اثرات گازهای گلخانه‌ای قرار داشت بسیار گرم شد و میزان یخ موجود در سیاره به جز در ارتفاعات به کمترین میزان خود رسید. در آن زمان سطح آب دریاها تا بیش از 200 متر از حد کنونی بالا آمده بود. آن دوره که هنوز دایناسورها بر روی زمین زندگی می‌کردند چندین ماه تاریکی زمستان و چندین ماه روشنایی تابستان بر زمین حکمفرما بود.

این پژوهشگران می‌گویند هرگز پیش از این شواهدی در مورد حیات درنزدیکی قطب جنوب در 90 تا یکصد میلیون سال پیش و همچنین شرایط حیات خشکی در آن زمان، نداشتیم.

این کشف در 856 کیلومتری شرق نیوزیلند در یکی از دورافتاده‌ترین موقعیت‌های فسیلی شناخته شده در نیمکره جنوبی و در حالی صورت گرفت که محققان در پی یافتن بستر استخوانی در شمال جزیره چتام و بقایای گیاهی بر روی جزیره پیت در آن حوالی بودند.

تا کنون هیچ شباهت مدرنی برای این نوع جنگل‌های حفظ شده در فاصله‌ای به این نزدیکی به قطب جنوب- 1200 کیلومتری- مشاهده نشده بود.

این کشف گواهی است از یک نوع کاملا متفاوت از اکوسیستم در حدود یکصد میلیون سال پیش و نشان دهنده نخستین چشم انداز در مورد استراتژی های خاص این گیاهان و جانوران برای تکامل به منظور دوام آوردن در برابر شرایط شدید گازهای گلخانه‌ای، ماه‌های متمادی روشنایی روز و ماه‌ها تاریکی است.

این پژوهشگران می‌گویند این کشف به چگونگی دوام حیات در زمانی که زمین مملو از گازهای گلخانه‌ای بود کمک می‌کند و می‌تواند نشان دهد چگونه گیاهان و جانوران خود را برای گرمای جهانی در آینده سازگار خواهند کرد.

کد خبر 196031