شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه شهری: با نزدیک شدن آغاز فعالیت سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا (نهم اردیبهشت)، بحث مربوط به تعیین مدیران و چگونگی سپردن اداره امور شهری به آنان، بار دیگر پررنگ شده و شوراها را به‌ویژه در کلان‌شهرها به تکاپو واداشته است.

در این بین، حمزه شکیب عضو فعلی و منتخب سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلات و پیچیدگی‌های اداره پایتخت و ضرورت آشنایی مدیران به امور شهری می‌گوید: از این حیث، تعیین و انتخاب شهردار وظیفه‌ای مهم برای شورای شهر به‌شمار می‌رود.

وی در گفت‌وگو با همشهری، می‌افزاید‌: یکی از وظایف مهم شورای شهر در ابتدای شروع به کار در هر دوره، تعیین شهردار و انتخاب تیم قوی برای اداره شهر به منظور  اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های موجود و مصوبات شورای شهر است.

شکیب می‌گوید: آنچه شورای سوم دنبال می‌کند، اداره شهر به دست مدیران قوی و تیم مدیریتی است که شهر را خوب بشناسد و با شورا تعامل قوی و سازنده داشته باشد و شهر را بر اساس مصوبات شورای شهر، اجرای  برنامه‌های مصوب و در تعامل با شورا  اداره کند.

به اعتقاد وی، شهردار باید آشنایی کامل به امور شهر داشته باشد و استعدادهای  شهر را به‌خوبی بشناسد و  بتواند از ویژگی‌ها و ابزارها و نکات مثبت و برجسته موجود در شهر  در جهت حل مشکلات و معضلات  شهری  اعم از امور عمرانی،  اجتماعی و فرهنگی استفاده کند.

به گفته وی،‌ شورای سوم دنبال این است که شهر به دست یک تیم مدیریتی با توان بالا سپرده شود که  شهر را به خوبی بشناسد و با شورا تعامل خوب داشته باشد و شهر را بر اساس مصوبات شورا و در تعامل با شورا اداره کند.

اتفاق نظر برای تثبیت

از سوی دیگر، معصومه آباد، منتخب سومین دوره شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: جلساتی که تاکنون  اعضای شورای جدید داشته‌اند، بیشتر راجع به نحوه مدیریت و اداره شهر و شاخص‌های مربوط به آن  بوده است.

این عضو سومین دوره شورای شهر تهران همچنین با اشاره به اهمیت اتفاق نظر در رابطه با بحث تثبیت مدیریت شهری گفت: طی یک سال و هفت ماهی که آقای قالیباف مدیریت شهر تهران را عهده‌دار شده، فعالیت‌هایی را در حوزه‌های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی انجام داده که رویکرد مثبتی را در این باره در پی داشته است. از این رو مایل هستیم جهت‌گیری در این حوزه ادامه پیدا کند. وحدت و همگرایی در این زمینه بیشتر شود.

آباد، در عین حال با بیان این‌که تاکنون روی فرد خاصی صحبت نشده و این نظر شخصی من است با این حال گفت: تعداد دیگری نیز با این موضوع اتفاق نظر دارند که مدیریت شهری  تثبیت شود. به بیان دیگر هنوز هیچ گزینه‌ای مطرح نشده است ضمن این‌که برخی اعضا روی تثبیت مدیریت فعلی نظر دارند.

انتخاب شهردار با رویکرد فرهنگی اجتماعی

از سوی دیگر مرتضی طلایی منتخب شورای شهر تهران نیز با اشاره به جلسه روز گذشته اعضای شورای شهر تهران گفت: معیار ما برای انتخاب شهردار تهران این است که قصد داریم شهرداری را برگزینیم که رویکرد فرهنگی و اجتماعی‌اش به رویکرد خدماتی‌اش بچربد.

وی که در همایش سلامت بستر توسعه حضور یافته بود در ادامه گفت: شهر نیاز به مدیریت انسان محور دارد و نیازمند تغییر نگاه است و به نظر من اولویت مسئله انسانهاست نه سنگ و سیمان.

طلایی اصلی‌ترین وظیفه شورا و مدیریت شهری را پاسداشت حقوق شهروندان بیان کرد و گفت: برای اینکه به فردای مورد انتظار که حق شهروندان تهرانی است برسیم باید ساکنان شهر به شهروندان و جمعیت شهر به جامعه تبدیل شود و تک تک شهروندان به حقوق و تکالیف خود آشنا شوند.

کد خبر 19590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز