سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

گروه اقتصادی- همایش اقتصاد ایران در گام نهم با نگاه به اقشار کم درآمد و مناطق محروم روز دوشنبه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارائی، رئیس سازمان امور مالیاتی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

به گزارش همشهری، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در این همایش با اشاره به سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت:دولت در حال حاضر به یک انحصار بزرگ اقتصادی تبدیل شده است. وی همچنین با اعلام تشکیل ستاد راهبردی و عملیاتی اصل ۴۴ در دولت از رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری، وزرای مرتبط، نمایندگان بخش خصوصی و تعاونی و نمایندگانی از مجلس و قوه قضائیه به عنوان اعضای این ستاد نام برد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در گفتگو با خبرنگاران، درباره احتمال تحریم ایران گفت: مسئولان اقتصادی کشور ابعاد مختلف این موضوع که در شرایط مختلف ممکن است بروز کند را مورد بررسی قرار داده اند که در صورت نیاز، آن را اعلام خواهیم کرد. وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه آیا دولت تدابیری اقتصادی برای مقابله با تحریم های احتمالی از قبیل تدوین بودجه سایه اندیشیده است، گفت : دولت به ابعاد مختلف مربوط به بحث هسته ای و سیاست های مرتبط با آن پرداخته است. دانش جعفری در مورد نرخ سود شرکت های لیزینگ نیز با حمایت از مصوبه شورای پول و اعتبار در کاهش سود لیزینگ به ۱۷ درصد، گفت: چون وظیفه این شرکتها ایجاد قدرت خرید برای متقاضیان و نوعی کار خلق پول در قالب بانکداری است باید نرخ آنها مانند بانکهای خصوصی ۱۷ درصد باشد.وی افزود : سقف این نرخ باید کمتر از ۱۷ درصد باشد تا موجب دامن زدن به تورم نشود.
بازار داخلی توان جذب رشد ۸درصدی اقتصادی را ندارد
طهماسب مظاهری مدیرعامل بانک توسعه صادرات نیز در این همایش با اشاره به شرایط دستیابی به رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور در طول برنامه چهارم توسعه گفت: چنانچه تولید کالاها و خدمات در ایران به میزان ۸ درصد رشد اقتصادی باشد ، نظام مصرفی ایران توان خرید این میزان کالاها و خدمات را ندارد ، به عبارت دیگر در داخل کشور ظرفیت جذب و تقاضای خرید این میزان کالاها و خدمات وجود ندارد و این عدم قدرت خرید ، موجب سرکوب تولید کالاها و خدمات می شود.
مظاهری گفت : اگر خواهان دستیابی به رشد ۸ درصدی در اقتصاد هستیم ، باید برای این میزان کالا و خدمات در بازارهای دنیا مشتری پیدا کنیم که جز با تعامل مثبت و سازنده با سایر کشورهای دنیا و از جمله بانک توسعه اسلامی میسر نمی شود.
از شمار افراد ثروتمند جامعه برآوردی وجود ندارد
علی اکبر عرب مازار رئیس کل سازمان امور مالیاتی نیز از رشد ۳۵ درصدی میزان وصولی مالیات های کشور در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و در مورد نحوه شناسایی افراد صاحب در آمد کلان و اخذ مالیات از نهادها بیان کرد: از تعداد افراد صاحب درآمد بالا در جامعه برآورد دقیقی وجود ندارد، زیرا از تمام فعالان عرصه اقتصاد حتی اگر اقتصاد زیر زمینی نیز شکل گرفته باشد، مالیات وصول می شود. وی با اشاره به پرداخت قسطی مالیات ها گفت: با توافقات انجام شده با مودیان مالیاتی ۴۰ درصد حق مالیاتها نقد و بقیه به صورت اقساط دریافت می شود. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص زمان اجرای مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال ۸۷ اجرایی می شود.
کد خبر 1958

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز