مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره شناسان ستاره‌ای شبیه به زمین، نزدیک منظومه شمسی کشف کرده‌اند که تنها 12 سال نوری با زمین فاصله دارد

یک سیاره قابل سکونت نزدیک منظومه شمسی

به گزارش خبرگزاری مهر، یگ گروه بین المللی از دانشمندان اعلام کردند که تائو ستی (Tau Ceti) یکی از نزدیک‌ترین ستاره‌های شبیه خورشید است که احتمالا 5 سیاره دارد و یکی از آنها در منطقه قابل حیات واقع شده است.

پل باتلر به عنوان یکی از اعضای این گروه بین المللی اظهار داشت: ما برای نخستین بار رازهای نزدیک‌ترین ستارگان نزدیک و مخزن سیاره‌های قابل سکونت بالقوه آنها را مشاهده کردیم. این کار تحقیقاتی از زمانی خبر می‌دهد که ما می‌توانیم به طور مستقیم این سیارات را مشاهده کنیم، آنها را در جستجوی آب، دی اکسیدکربن، متان و سایر علائم حیات جستجو کنیم.

ستاره تائو ستی در فاصله 12 سال نوری و قابلیت مشاهده با چشم غیر مسلح در آسمان نزدیک‌ترین تک سیاره در همان طبقه بندی طیفی خورشید ما است. ستاره شناسان تصور می‌کنند که این ستاره 5 سیاره داشته باشد که این سیاره‌ها بین دو و شش برابر جرم زمین را دارند و یکی از این سیاره‌ها در منطقه قابل سکونت واقع شده و جرمی پنج برابر زمین دارد و به نظر می‌رسد که کوچک‌ترین سیاره‌ای باشد که در این منطقه قابل سکونت حرکت می‌کند.

این گروه بین المللی از دانشمندان به سرپرستی میکو تومی از دانشگاه هرتفوردشایر نتایج این تحقیقات را پس از ترکیب اطلاعات به دست آمده از 6 هزار رصد از سه ابزار مختلف و کاربرد مدل‌های اطلاعاتی ارائه کرده‌اند. این گروه با استفاده از تکنیک‌های جدید تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که اندازه سیگنال‌ها با چیزی که پیشتر تصور می‌شد متفاوت بود این امر تاحد زیادی حساسیت جستجو برای سیاره‌های کوچک را افزایش می‌دهد.

این نتایج زمانی اعلام شده است که تلکسوپ فضایی کیپلر ناسا کشف کرده است که بیش از 2 هزار سیاره در دنیاهای دیگر درحال حرکت هستند. تاکنون صدها سیاره شبیه به زمین کشف شده‌اند که در مناطق قابل سکونت قرار دارند. این مناطق یک منظومه سیاره‌ای هستند که احتمال وجود آب در سطح سیاره می‌رود. هیچ کدام از این سیارات کاملا شبیه زمین نیستند.

کد خبر 195692
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز