سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که پیش از این جنگ پنهان آمریکا در سومالی، یمن، لیبی و مالی فاش شده بود، اکنون مقام‌های آمریکایی به‌طور علنی از اعزام نیروهای خود به حداقل ۳۵ کشور آفریقا در اوایل سال جدید میلادی خبر داده‌اند تا لشکرکشی آمریکا به بهانه مقابله با تروریسم وارد فاز جدیدی شود.

سرباز

ژنرال ریموند اودیرنو فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌تایمز با اعلام علنی این مسئله تأکید کرده است که اعزام این نیروها در راستای برنامه‌های آمریکا برای استقرار استراتژیک نیروهایش در گوشه و کنار جهان صورت می‌گیرد تا این کشور بتواند در مواقع لزوم به‌صورت سریع به چالش‌ها واکنش نشان دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیشتر این نیروها قرار است قبل از مارس سال ۲۰۱۳ از پایگاه فورت رایلی در ایالت کانزاس به کشورهای آفریقایی اعزام شوند.

به همین‌خاطر فرماندهان این پایگاه، نیروهای آشنا به زبان سواحیلی(زبان مرسوم در بسیاری از کشورهای آفریقایی) را در اولویت برنامه‌های آمادگی خود برای اعزام قرار داده‌اند. مقام‌های آمریکایی از مدت‌ها پیش اعلام کرده‌اند که حضورشان در کشورهای آفریقایی به‌خاطر افزایش نفوذ القاعده و لزوم مقابله با تروریسم در این قاره افزایش پیدا می‌کند.

در یمن و سومالی، حملات آمریکا پیش از این به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین و نیروهای ویژه SEAL صورت گرفته است و مقام‌های آمریکایی در مهر‌ماه هم به‌صورت رسمی از لزوم عملیات گسترده نظامی در مالی خبر دادند. با وجود این، حضور نظامی آمریکا در کشورهای آفریقایی تاکنون حداقل به دور از محافل رسمی بود و اکنون برای نخستین‌بار است که مقام‌های آمریکایی به‌صورت رسمی از اعزام نیرو به ۳۵ کشور آفریقایی خبر می‌دهند. منابع وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده‌اند که اعزام نیروها در ابتدا به‌صورت محدود صورت می‌گیرد و این نیروها برای آموزش نظامیان آفریقایی برای مقابله با تروریست‌ها فعالیت خواهند کرد.

با وجود این مقام‌های ارشد نظامی آمریکا تأکید کرده‌اند که این نیروها برای هر نوع فعالیت ازجمله عملیات نظامی آماده خواهند بود. ژنرال دیوید رودریگوئز، فرمانده نیروهای آمریکا در آفریقا با تأکید بر این مسئله در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: اگر عملیات نظامی در آفریقا لازم باشد نیروهای ما در کشورهای این قاره نخستین راه‌حل ما هستند اما آنها برای شروع عملیات باید از وزیر دفاع مجوز لازم را بگیرند. ژنرال اودیرنو هم در گفت‌وگوی خود با واشنگتن‌تایمز تأکید کرده است که نیروهای اعزامی به کشورهای آفریقایی قابلیت فعالیت‌های مختلف ازجمله آموزش، همکاری‌های دو‌ و چند جانبه و همچنین شرکت در عملیات جنگی را خواهند داشت.

نام کشورهای آفریقایی که مقصد نیروهای آمریکایی هستند به‌صورت کامل اعلام نشده است اما منابع آگاه اعلام کرده‌اند که لیبی، سودان، الجزایر، نیجر، سومالی، کنیا و مالی ازجمله کشورهایی هستند که نظامیان واشنگتن در آنجا حضور خواهند داشت. بدون شک تأسیس ستاد فرماندهی نیروهای آمریکایی در آفریقا(آفریکام) در سال ۲۰۰۷ نشانه مهم دخالت آمریکا در کشورهای آفریقایی بود اما اکنون اعلام اعزام علنی نیرو نشان می‌دهد که حضور نظامی آمریکا در این منطقه وارد مرحله جدیدی شده است و مقام‌های آمریکایی قصد دارند به‌صورت رسمی در کشورهای آفریقا یی دست به عملیات نظامی بزنند.

آفریکام که مقر مرکزی آن در اشتوتگارت آلمان است یکی از 9فرماندهی نظامی آمریکا در جهان به‌حساب می‌آید که مسئولیت عملیات و روابط نظامی این کشور را درکشورهای این قاره بر عهده دارد. ژنرال اودیرنو با اعلام اینکه در راهبرد جدید دفاعی آمریکا طرح موسوم به «نیروهای متحد منطقه‌ای» به نیروهای مسلح این کشور اجازه اعزام نیرو به کشورهای مختلف را می‌دهد در این رابطه گفته است: پیش از این ما به دولت‌های آفریقایی گفته بودیم هر وقت که نیاز به کمک دارند ما را خبر کنند و ما آنجا خواهیم بود.

اکنون در وضعیت جدید فرماندهان نظامی ما با اطمینان بیشتری می‌توانند فعالیت کنند. مقام‌های آمریکایی پیش از این هم به بهانه حمله به کنسولگری این کشور در بنغازی از لزوم گسترش حضور نظامی خود در کشورهای آفریقایی خبر داده بودند و اکنون به‌نظر می‌رسد آمریکا می‌خواهد در سراسر این قاره ردپای خود را به جای بگذارد.

کد خبر 195665
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز