همشهری آنلاین: رییس اداره حجم سازمان زیباسازی با بیان اینکه برخی از پیمانکاران فضای شهری نسبت به اهمیت آثار هنری توجیه نیستند، افزود:حفاظت از مجسمه های شهری به فرهنگ سازی نیاز دارد.

مجسمه

به گزارش ایرنا، سید مجتبی موسوی درمورد به قطع پایه های مجسمه های فرشته در بزگراه شهید حکیم که چندی پیش رخ داد، اظهار داشت: این اتفاق با تمام تبعات منفی که داشت، می‌‌‌تواند دستاوردهای فرهنگی مثبتی نیز به همراه داشته باشد.

در واقع می‌توان با اطلاع رسانی های صورت گرفته، مانع تکرار وقایعی از این دست شد.

وی با بیان اینکه مهم نیست که چه اتفاقی افتاده است و مهم چگونگی برخورد با آن است، اضافه کرد: پیمانکار فضای سبز تقاطع بزرگراه حکیم و یادگار امام که بدون هماهنگی و توجه به اهمیت چیدمان این فرشته ها،نسبت به بریدن پایه های 28 مجسمه از 30 فرشته آهنین اقدام کرده بود،توبیخ می‌شود؛ ضمن اینکه باید خسارت این کار را هم بپردازد.

عضو انجمن هنرمندان مجسمه ساز این اقدام را تلاشی برای جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه در آینده دانست و خاطرنشان کرد: بعد از مذاکره با امیر موبد سازنده این چیدمان، قرار شد این آثار به وی تحویل داده شود و با استفاده از امکانات کارگاهی در صورت نیاز مقاوم سازی براین آثار صورت گیرد تا با اتمام فعالیت عمرانی فضای سبز،مجسمه فرشته ها دوباره درهمان مکان نصب شود.

دبیر دو سالانه مجسمه های شهری درباره این اثر توضیح داد:برخی از آثار نصب شده در شهر مثل مجسمه ها و نمادهایی برای استقبال از بهار،موقتی و مناسبتی هستند.

اما تعداد دیگری از آنها به خاطر قابلیت و موضوعی که دارند،می‌توانند 2 تا 3 سال هم درشهر باقی بمانند مثل چیدمان مجسمه های آهنین که نوروز امسال نصب شده بود.

موسوی افزود: وقتی هنر به عنوان یک عنصر مهم وارد فضای شهر می‌شود، ناخواسته موارد بسیاری پیش می‌آید که حیات یا حفاظت آن را تهدید می‌کند.

در واقع این آثار وقتی از نگارخانه ها به فضای عمومی منتقل می‌شوند،در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

به عقیده وی،با این وجود این مشکلات باعث نمی‌شود که متولیان امور شهری نسبت به استفاده از آثار هنری در سطح شهر تجدید نظر کنند.

بلکه در تلاش هستند تا مردم را نسبت به اهمیت جایگاه هنری این آثار و شیوه های نگهداری از آنها مطلع کنند.

موسوی با بیان اینکه مجموعه فعالیت های فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران در راستای این رسالت مهم است،ادامه داد: اتفاقاتی از این دست باعث حساس شدن مردم و آگاهی بیشتر آنها نسبت به اهمیت آثار هنری و نگهداری از آنها خواهد شد؛ ضمن اینکه خوشبختانه قطع کردن پایه های این مجسمه ها امری قابل جبران است.

30 فرشته آهنی با روکش آب کوره‌ای سفید فروردین ماه امسال با طرحی از امیر معبد و اجرای بهداد لاهوتی فروردین ماه امسال بر روی فنداسیون‌های بتنی در اتوبان حکیم غرب تقاطع یادگار امام نصب شده بود که چندی پیش پیمانکار فضای سبز این منطقه 28 فرشته این اثر را از پایه جدا کرد.

 

کد خبر 195573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز