سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

کاخ‌های بارعام و اختصاصی در مجموعه تاریخی و جهانی پاسارگاد با اعتباری نزدیک به یک میلیارد و 700میلیون تومان در مساحتی حدود شش هزار مترمربع مسقف می‌شوند.

پاسارگاد

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای ‌مانده از دوران هخامنشی است که آرامگاه کورش بزرگ، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار‌عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آبنماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل‌تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی را در خود جای داده است.

کاخ بارعام که کاخ پذیرایی کورش بود دو هزار و 472مترمربع وسعت و تالار گسترده مرکزی آن نیز با هشت ستون 705مترمربع مساحت دارد. شاهان هخامنشی در کاخ بارعام از مهمانان و مقامات ملل مختلف که زیر چتر امپراتوری هخامنشی قرار داشتند پذیرایی و در مورد مسائل مختلف با یکدیگر بحث و گفت‌وگو می‌کردند.

براساس این گزارش در کنار همین کاخ و در 230متری شمال غربی آن، بقایای کاخ دیگری وجود دارد که مختصات یک بنای مسکونی را داراست و به کاخ نشیمن یا کاخ اختصاصی معروف است. این کاخ، مستطیلی است و به طول 76متر و عرض 42متر با تالاری متشکل از ستون‌های متعدد طراحی شده است.بناهای تاریخی پاسارگاد سال‌هاست که در معرض باد و باران و سرمای مرودشت فارس قرار دارند.

بسیاری از میراث دوستان و کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند، چون این سنگ‌ها از 25قرن پیش تاکنون باقی مانده و دارای ترک‌های فراوانی هستند با بارش باران و برف روی آنها، آب به داخل شیارها و ترک‌ها نفوذ کرده و منجر به هوازدگی سنگ‌ها می‌شود. چندی پیش نیز اعلام شد که در کاخ اختصاصی کورش، نفوذ آب به داخل شیارها موجب ازهم‌پاشیدگی سنگ‌ها می‌شود.

با این حال سازمان میراث فرهنگی معتقد است که برای جلوگیری از این آسیب راهکار پر کردن شیارها و ترک‌ها موثر نیست چرا که ترک محدود به یک یا چند قسمت از بنا نمی‌شود. بدین‌ترتیب سازمان میراث فرهنگی درنظر دارد که در فاز اول و دوم محوطه دو کاخ بارعام و اختصاصی را که جمعا شش هزار مترمربع مساحت دارد، با اعتباری نزدیک به یک میلیارد و 700میلیون تومان با احتساب اجرای عملیات فونداسیون مسقف کند.

 

کد خبر 195564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز