اسماعیل ذبیحی: نگاهی به روند فعلی تولید و انتشار بدافزارهای رایانه‌ای و تغییر الگوهای جرم و خرابکاری در اینترنت نشان می‌دهد که جهان مجازی به هیچ عنوان جای امن و قابل اعتمادی نیست. این نگرانی البته دو چندان می‌شود وقتی که استفاده از اینترنت، شبکه و روش‌های نوین ارتباطی اجتناب‌ناپذیر باشد.

حملات سایبری

فضای سایبر حالا بیشتر شکل یک جبهه بزرگ نبرد است؛ جبهه‌ای که پس از زمین، دریا و هوا، بعد چهارم حمله و دفاع را تشکیل می‌دهد. برخی این مسئله را بی‌اهمیت و اغراق‌آمیز می‌دانند اما برای برخی دیگر جهان مجازی آماده یک انفجار بزرگ و یک توفان کوبنده سایبری است که هر لحظه می‌تواند زندگی بشر را در هر نقطه از جهان فلج کند. هر دو نگاه البته می‌تواند درست باشد،‌ زیرا وقوع فاجعه تنها به رعایت یا عدم‌رعایت اصول امنیتی وابسته است. شاید بی‌توجهی، اغماض یا بی‌اهمیت فرض کردن یک نکته کوچک حفاظتی بتواند خسارت‌هایی بزرگ و غیرقابل جبران به بار بیاورد.

نگاهی به وضعیت فعلی امنیت اطلاعات در جهان برای شما که شاید می‌خواهید در نیمه پاک، امن و روشن اینترنت باقی بمانید، مفید فایده خواهد بود. البته بهتر است زودتر تصمیم بگیرید چون اگر توفانی هم در کار باشد در نیمه تاریک و ناامن اینترنت اتفاق می‌افتد!

جهان - آلودگی سایبری

حمله به سرورهای شرکت DropBox
یکی از پرکاربردترین پایگاه‌های اشتراک فایل در جهان
در اثر نفوذهای غیرمجاز این شرکت با افشای اطلاعات شخصی و کاربری ده‌هاهزار عضو خود مواجه شد.

نفوذ به سرورهای داخلی شرکت Adobe
طی این حمله هکرها موفق شدند تعدادی از گواهینامه‌های امنیتی این شرکت را برای پوشش حملات اینترنتی خود و انتشار هر چه بیشتر بدافزار‌ها سرقت کنند.

حمله‌های کوبنده اینترنتی به مراکز انرژی،‌نفت و گاز خاورمیانه
این حملات پس از مشکلات امنیتی بلندمدت و بحث‌برانگیز در وزارت نفت ایران اتفاق افتادند و طی آنها سرورها و هزاران رایانه سازمانی در شرکت سعودی آرامکو (بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان) و شرکت قطری راس گاز به‌صورت هدف‌دار و توسط بدافزارهای مخرب رایانه‌ای آلوده شدند، تا حدی که اتصال به اینترنت و فعالیت‌های تولیدی این شرکت‌ها برای مدت چند روز به حالت تعلیق درآمد.

حمله به بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی کره‌جنوبی KT
این حمله از طریق یک آسیب‌پذیری مهم رایانه‌ای اتفاق افتاد و در اثر آن ‌اطلاعات شخصی و محرمانه بیش از 7/8میلیون کاربر از دست رفت.

حمله به یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای مخابراتی جهان، China Mobile
انتشار یک نرم افزار مخرب که علاوه بر جاسوسی اطلاعات به اختلال در ارتباطات تلفنی کاربران می‌پرداخت.

اختلال پی در پی در وب‌سایت‌ها و سرورهای اطلاعاتی خبرگزاری رویترز
این حملات درست از هنگامی آغاز شد که یک مصاحبه جعلی با رهبر مخالفان حکومت سوریه روی این خبرگزاری قرار داده شد.

سرقت اطلاعات شخصی ده‌ها هزار کاربر شرکت Blizzard
یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای که با نشت اطلاعات شخصی هزاران کاربر خود مواجه شد.

حمله‌های اینترنتی دیگر علیه مراکز و سازمان‌های سیاسی
در میان صدها مورد ثبت شده از حملات هدف‌دار اینترنتی در سه‌ماهه سوم سال 2012، نفوذهای غیرمجاز به لایه‌های داخلی شبکه سازمان ملل متحد، آژانس انرژی اتمی و نیز پایگاه‌های اطلاعاتی دولت اسرائیل مهم‌ترین اتفاقات امنیتی در نیمه دوم سال2012 بوده‌اند.

 

بررسی‌های جدید شرکت پانداسکوریتی نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر، میزان تلاش مجرمان اینترنتی برای دستیابی به اطلاعات محرمانه تجاری و سازمانی به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

 

براساس گزارش شرکت پاندا، حملات اینترنتی و نفوذهای غیرمجاز به‌عنوان مهم‌ترین تهدیدهای رایانه‌ای در نیمه دوم سال2012 مطرح بوده‌اند. این در حالی است که روزبه‌روز بر تعداد شرکت‌ها و سازمان‌های نامداری که قربانی جرائم سایبری شده‌اند اضافه می‌شود.

میزان متوسط آلودگی های رایانه ای در کشورهای مختلف

ویروس‌ها و بدافزارهای جدید به روایت ارقام

تولید و انتشار بیش از هفت میلیون گونه کاملا جدید از ویروس‌ها و بدافزارهای رایانه‌ای تنها در سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی
تولید و انتشار بیش از 80هزار بدافزار و کدمخرب رایانه‌ای به‌صورت روزانه. بخش قابل توجهی از آنها تنها 24ساعت عمر می‌کنند.
بیش از 75درصد از تمام بدافزارهای جدید کشف شده به خانواده بزرگ تروژان‌ها تعلق دارند؛ بهترین گزینه برای نفوذهای نامحسوس

ویروس و بدافزار ها به روایت ارقام

 

کد خبر 195435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز