گروه ادب و هنر: 22 روز دیگر سی‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر کار خود را آغاز می‌کند.

مسئولان و دست‌اندرکاران امیدوارند که در این دوره از جشنواره کارهای خوبی ارائه شود، آرزوهایی که در همه دوره‌های جشنواره بین همه مدیران، مسئولان، هنرمندان و دبیران مشترک بوده‌است اما این دوره شرایط روز جامعه هم بی‌تاثیر بر کیفیت جشنواره نخواهد بود. قادر آشنا به‌عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی به تحریم‌ها اشاره دارد: «امروز تحریم‌ها فقط در حوزه‌های سخت افزاری نیست، بلکه دامنه تحریم‌ها به هنر هم رسیده‌است. با وجود این شرایط باید روحیه نشاط را در بین مردم بالا ببریم.»

150 اثر بین‌المللی متقاضی حضور

مشکلات اقتصادی این نگرانی را به وجود آورده‌است که بخش بین‌الملل این دوره ضعیف برگزار شود، بخشی که همواره با حاشیه‌های متعددی روبه‌رو بوده‌ و کمتر توانسته‌است مخاطبان را راضی نگه دارد اما آنطور که از سوی ستاد خبری این دوره اعلام شده‌، انتخاب آثار بین‌الملل جشنواره از بین 150 اثر تئاتر آغاز و اعلام شده که در این دوره آثار متنوع و قابل تأملی در جشنواره اجرا خواهد شد. همچنین 9 کمپانی تئاتر ایتالیا برای حضور در جشنواره تئاتر فجر اعلام آمادگی کرده‌اند. کشور ایتالیا همواره در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته‌است.البته با توجه به اینکه کشورهای خارجی همواره از سوی ستاد برگزاری جشنواره با هزینه‌های ستاد دعوت می‌شوند باید دید که با توجه به گرانی بلیت هواپیما و گرانی ارز بخش بین‌الملل با چه گرو‌ه‌ها و چه کیفیتی برگزار می‌شود؛ خصوصا که بودجه این دوره از جشنواره نسبت به سال گذشته افزایش نداشته‌است، با این حال مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام می‌کند: «افزایش یا کاهش بودجه جشنواره نشانه کیفیت کم یا زیاد یک جشنواره نیست.» او به حضور بازیگران حرفه‌ای و جوان تئاتری اشاره دارد، حضوری که از نظر مدیرکل هنرهای نمایشی روند مثبتی است، و از سوی حمید شاه‌آبادی در مقام معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکل دیگری نگاه می‌شود: «جشنواره تئاتر فجر وامدار و نیازمند هیچ چهره‌ای نیست بلکه این چهره‌ها هستند که نیاز دارند برای اعتبار خودشان از ظرفیت‌ها و استعدادهای جشنواره تئاتر فجر استفاده کنند.»

اجرای عمومی آثار با نظارت

نوید اجرای عمومی در هر دوره از جشنواره از سوی دبیر جشنواره اعلام می‌شود، اگرچه پیدا کردن سعید کشن‌فلاح که دبیری این دوره را برعهده دارد، کاری دشوار است اما وظیفه دادن این نوید را قادر آشنا برعهد می‌گیرد: «امسال به اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده در جشنواره پایبند هستیم. به عبارت دیگر اجرای عمومی آثار براساس کارهایی است که در جشنواره فجر شرکت کرده‌اند و این کارها برای ما ارزش دارند.» البته وعده اجرای عمومی کارهای جشنواره دیگر تکراری شده‌است، خصوصا که اهالی شورای نظارت و شورای حمایت چندان پایبند به این وعده‌ها نیستند و عدم اجرای چند کار برگزیده در جشنواره از جمله «عشق و عالیجناب» به کارگردانی حسین پاکدل گواه این ادعاست. نکته‌ای که باعث می‌شود، آشنا درباره آن اینگونه توضیح ‌دهد: «می‌خواهم بگویم که اگر کارها قابلیت اجرای عمومی داشته باشند و اجرای عمومی‌ آنها از نظر شورای نظارت یا شورای حمایت منع نداشته باشد با هماهنگی دبیرخانه جشنواره حتما اجرای عمومی خواهند شد.» او به نکته طلایی برای اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده در جشنواره اشاره می‌کند: «ما در فراخوان چک سفید امضا می‌کنیم، اگر کاری در جشنواره شرکت کرده و با معیارهای ما منطبق باشد حتما اجرای عمومی خواهد داشت.»

اعلام رضایت بازبین‌ها

مرحله انتخاب آثار صحنه‌ای سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 22 آذرماه آغاز شد، طبق زمان پیش‌بینی شده رقابت 106 نمایش تا دوم دی ماه طول کشیده و پس از بررسی و مشورت اعضا، نتایج آن پس از یک هفته اعلام می‌شود. هیأت انتخاب سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور دکتر فریندخت زاهد، حسین مسافرآستانه، دکتر فرشید ابراهیمیان، دکتر اردشیر صالح‌پور، دکتر محمدباقر قهرمانی و دکتر اسماعیل عالی‌زاد انجام شده‌است. ‌آنطور که مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید بازبین‌ها از کارها ابراز رضایت کرده‌اند: «این موضوع برای ما باعث امیدواری است که با توجه به مشکلات، این دوره پربار خواهد بود.»

یک بخش اضافه شد

اگر در فراخوان منتشر شده سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نامی از بخش رادیو نمایش به میان نیامد، ‌اما در کمتر از 24 روز مانده به جشنواره فجر، مرکز هنر‌های نمایشی رادیو، شرایط شرکت در بخش رادیو تئاتر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را اعلام کرد. البته پیش از این مهدی دهقان نیری به همشهری از بودن این بخش در جشنواره با قطعیت سخن گفته و اعلام کرده بود. «ما با قادر آشنا به‌عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی به تفاهم رسیده‌ایم که این بخش باشد. دبیر جدید جشنواره تئاتر فجر آگاهی از رادیو - تئاتر نداشت و بدون هماهنگی با ما این فراخوان منتشر شد. زمانی که فراخوان منتشر شد ما متوجه شدیم و اعتراض کردیم و دوستان پیگیر این بخش جشنواره تئاتر فجر هستند.»

سرانجام پیگیری هنرمندان رادیو جواب داد و این بخش از جشنواره در سالن استادانتظامی واقع در خانه هنرمندان از 26 دی ماه تا دوم بهمن ماه به رادیو- تئاتر اختصاص خواهد یافت. تا 26 دی ماه تنها 22 روز دیگر مانده‌است، جشنواره‌ای که بسیاری از هنرمندان را به دنیای حرفه‌ای رسانده‌است حال در سی و یکمین سال از عمر خود از حضور برخی نامدارها محروم مانده است. باید دید جشنواره در این دوره چه تاثیری در روند تئاتر کشور خواهد داشت.

کد خبر 195419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز