همشهری آنلاین: بیمار زنی اهل لوس‌آنجلس در اواخر دهه 60 زندگیش بود که با شکایتی عجیب به پزشک مراجعه کرد: او هر بار که چشم راستش را باز می‌کرد، صدای تلقی را می‌شنید.

مجله ساینتیفیک آمریکن می‌نویسد آلن وو، جراح زیبایی اول فکر کرد که بیمارش خیالاتی شده است، اما بعد متوجه شد که تورم قابل‌ملاحظه‌ای در پلک بالایی او وجود دارد. دکتر وو پس از یک جراحی چند ساعته، در کمال تعجب چندین قطعه کوچک استخوان در اطراف چشم راست این زن پیدا کرد.

این قطعات استخوانی و تورم ناشی از پوست‌کشی ناشیانه‌ای بود که پزشک دیگری سه ماه پیش روی این زن انجام داده بود: آن پزشک سلول‌های بنیادی به دست آمده از چربی شکمی زن را به طور مستقیم به ناحیه اطراف چشم او تزریق کرده بود.

ظاهرا پزشک اول این زن یک ترکیب بر اساس کلسیم را نیز به عنوان ماده پرکننده برای برطرف کردن برخی از چروک‌ها به کار برده بود. واکنش میان سلول‌های بنیادی و کلسیم باعث تشکیل بافت استخوانی شده بود که زیر پوست اطراف چشم بیمار رشد کرده بود.

اما علت صدای اسرار آمیز تلق چه بود؟ این صدا ناشی از سایش قطعات ریز استخوانی نزدیک چشم بیمار به هم هنگامی باز کردن چشم یا پلک زدن بود.

اعمال جراحی زیبایی با استفاده از سلول‌های بنیادی هزینه بالایی دارند- این بیمار برای عمل جراحی‌اش 20000 دلار پرداخته بود- این اعمال جراحی عمدتا تحت نظارت قانونی نیستند و به طور کامل هم تحت آزمایش قرار نگرفته‌اند.

به نوشته ساینتیفیک آمریکن در نتیجه شمار زیادی از درمان‌های با سلول‌های بنیادی، کرم‌ها، قرص‌ها و اعمال جراحی برای زیبایی به بازار سرازیر شده‌‌اند- که سلامت بیماران را به خطر می‌اندازند و جیب‌شان را خالی می‌کنند.

سلول‌های بنیادی توانایی تمایز یافتن به سلول‌های اختصاصی مانند سلول‌های پوستی یا استخوانی را دارند، و مسیرهای جدیدی را در پزشکی از جمله در جراحی پلاستیک گشوده‌‌اند. اما با توجه به جدید بودن درمان‌ها با سلول‌های بنیادی هنوز مقررات کافی درباره کاربردهای آنها وجود ندارد، و اثرات درازمدت استفاده از آنها نیز نامعلوم است.

کد خبر 195408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز