گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: امواج سونامی سرطان به مجلس رسید.

سم پاشی

روز گذشته وزیر جهادکشاورزی به مجلس آمد تا به سؤال یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس درباره افزایش میزان سموم سرطان‌زای به‌کار رفته در محصولات کشاورزی ایران پاسخ بدهد. کارشناسان از روند افزایش شتابان سرطان در ایران به‌عنوان سونامی سرطان نام می‌برند.
این گزارش حاکی است که محمد دهقان نماینده مجلس در صحن علنی و خطاب به وزیر مذکور اظهار داشت: براساس نظر کارشناسان و آمار رسمی کشور وضعیت محصولات کشاورزی ما به‌دلیل استفاده از سموم شیمیایی زیاد، خطرناک است و سالانه 70هزار بیمار سرطانی به آمار سرطانی‌های کشور اضافه می‌شود که یک سوم آنها بر اثر محصولات کشاورزی مسموم دچار این بیماری می‌شوند.

سؤال دهقان درخصوص نحوه اجرای بند و ماده34 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران بود که پس از بررسی و پاسخگویی وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون بهداشت و درمان نمایندگان از پاسخ‌های وی قانع نشدند و کمیسیون مربوطه حیطه سؤال دهقان را ملی اعلام کرد. دهقان در سؤال خود اظهار داشت: نظر کارشناسان رسمی کشور این است که وضعیت محصولات کشاورزی ما خطرناک است.

ما رتبه نخست در بیماری سرطان معده را در جهان داریم. شاید گفتن این مطالب خوب نباشد اما نگفتن آن نیز خوب نیست. دهقان ادامه داد: وزارت بهداشت نیز تأیید کرده است که آمار ابتلا به سرطان در کشور ما رو به افزایش است و یک سوم مبتلایان به سرطان به‌خاطر آلودگی محصولات کشاورزی به این بیماری دچار می‌شوند. وی با بیان اینکه اقدامات انجام گرفته از سوی وزارت جهاد کشاورزی کافی نیست و با توجه به‌نظر کارشناسان سرعت رشد بیماری سرطان به‌خصوص در کودکان رو به افزایش است، گفت: اقدامات ما بسیار عقب‌تر از رشد این بیماری است.

متأسفانه محصولات کشاورزی ما بعد از صادر شدن مرجوع می‌شوند و دوباره همین محصولات مرجوعی که استانداردهای لازم را نداشته‌اند بین مردم توزیع می‌شوند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد. نخستین خواسته مردم از مسئولان توجه به سلامت آنهاست اما در کشور ما به‌دلیل عدم‌فرهنگسازی‌ و بی‌توجهی به حساسیت‌های لازم سالانه میلیاردها تومان دارو صرف درمان اینگونه بیماری‌ها می‌شود. در نهایت بعد از طرح سؤال دهقان و پاسخ وزیر جهادکشاورزی، ابوترابی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از دهقان، نماینده مردم ترقبه و چناران به‌خاطر طرح این سؤال که مربوط به سلامت محصولات کشاورزی و مردم می‌شود، تشکر کرد و پیشنهاد داد فرصتی سه ماهه به وزیر جهاد داده شود تا برای رفع مشکلات محصولات کشاورزی و رعایت استاندارد و سلامت لازم تلاش کرده و گزارش مربوطه را به کمیسیون جهادکشاورزی و بهداشت ارائه کند.

دهقان پذیرفت و گفت: اما این اقدام دلیلی بر قانع شدن من نیست. دکتر رضا رضایی، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی در این‌باره به همشهری گفت: کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی ازجمله عواملی هستند که می‌توانند از طریق آب، هوا و غذا و از راه‌های پوست، گوارش و مخاط وارد بدن شوند و تأثیرات نامطلوبی بر عملکرد بدن داشته باشند و باعث بروز انواع بیماری و حتی سرطان شوند. این متخصص تغذیه تصریح کرد: نیتروزامین یک ماده سرطان زاست که از طریق کودهای شیمیایی وارد بدن انسان می‌شود و افزایش آن انسان را با خطرات جدی روبه‌رو می‌کند.دکتر رضایی گفت: افزایش این ماده سرطان زا اثرات خطرناکی بر دستگاه گوارش، روده بزرگ و کبد می‌گذارد و به این طریق، احتمال ایجاد سرطان را افزایش می‌دهد.

دراین زمینه دکتر مجید حاجی فرجی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور و رئیس انجمن تغذیه ایران هم به همشهری گفت:استفاده و مصرف میوه و سبزی همواره به مردم توصیه می‌شود اما به‌دلیل آنکه ممکن است برخی از کشاورزان استانداردهای لازم را در زمینه استفاده از سموم دفع آفات نباتی رعایت نکنند، احتمال بروز سرطان به‌ویژه سرطان دستگاه گوارش افزایش می‌یابد.
او به مردم توصیه کرد: هنگام خوردن میوه و سبزی چه خام و چه پخته، چه وارداتی و چه محصول داخل حتما شست‌وشوی چند مرحله‌ای انجام شود.

کد خبر 195372
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز