یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در هنگ کنگ به فرمولی دست یافته‌اند که می‌تواند فرآیند پیری را در موش به تعویق بیاندازد، کشفی که آنها امیدوارند بتوانند در انسان‌ها نیز نتیجه بخش باشد

فرمول ضدپیری

به گزارش خبرگزاری مهر، نتیجه این تحقیقات که براساس تحقیقات آنها در سال 2005 است که روی پیری زودرس یا پیرکودکی انجام شده بود، بیماری نادر ژنتیکی که یک نفر از هر 4 میلیون نوزاد را تحت تأثیر خود قرار داده است.

پیرکودکی در ظاهر یک کودک پیش از رسیدن به یک سالگی مشخص است. اگرچه قوای ذهنی این کودکان عادی است اما رشد آنها متوقف می‌شود، آنها چربی بدن‌شان را از دست می‌دهند و از چروکیدگی پوست و از دست دادن موهای‌شان رنج می‌برند. این کودکان چون سالخوردگان با درد مفاصل، گرفتگی شریان‌های خونی رو به رو هستند که این مسائل می‌تواند عاملی برای بیماری‌های قلبی و یا سکته باشد. اکثر آنها پیش از رسیدن به 20 سالگی از دنیا می‌روند.

این گروه از دانشمندان هنگ کنگی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که یک جهش در پروتئین لامین A که در هسته سلول‌های انسانی قرار دارد، فرآیند ترمیم را در سلول‌ها مختل می‌کند و در نتیجه پیری تسریع می‌شود.

به طور عکس، آنها در آخرین تحقیقات خود با استفاده از موش و آزمایش‌های روز ظروف آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند که داشتن لامین A سالم و عادی به فعال شدن ژن SIRT1 ارتباط دارد که کارشناسان مدت‌ها است آن را به طول عمر نسبت می‌دهند.

لیو بائهوا استادیار زیست شیمی دانشگاه هنگ کنگ گفت: ما می‌توانیم داروهایی تولید کنیم که لامین A را تقلید کند و یا پیوند میان لامین A و SIRT1 را افزایش دهد.

این گروه همچنین به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا پیوند موثر میان لامین A و SIRTI می تواند resveratrol را افزایش دهد یا خیر. Resveratrol یک ماده‌ای است که در پوست انگور قرمز و سایر میوه‌هایی که دانشمندان آنها را در کند شدن روند پیری و سالم ماندن موثر می‌دانند وجود دارد.

زو زونگجون که این تحقیقات را هدایت کرد اظهار داشت: موش‌های سالم که با resveratrol غلیظ تغذیه شدند از سلامتی بیشتری نسبت به دیگر موش‌ها برخوردار بودند. در حقیقت ما آغاز پیری آنها را به تعویق انداخته و طول عمر سالم آنها را گسترش دادیم.

موش‌هایی که به بیماری پیرکودکی مبتلا شده بودند توانستند با این ماده 30 درصد طول عمر بیشتری داشته باشند.

کد خبر 195297
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز