دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۳:۵۹
۰ نفر

با فرد مورد علاقه‌تان آشنا شده‌اید. مقدمات کار فراهم است و ازدواج واژه‌ای است که بخش زیادی از مغز شما را قرق کرده است.

 از نظر شما همسر آینده، همانی است که در مورد انتخابش باید کوه تردید را صعود کنید. در این کلانشهر، داستان‌هایی به گوش می‌رسد که آه از نهاد شما بلند می‌کند. قصه هندوانه سربسته و بشکه عسلی هم  وظیفه آزار ذهن را بر عهده دارند. به هر حال، تردید برنده قطعی است. باید تردید را با تحقیق از بین برد. اما واقعا می‌توان تمام آنچه را که باید دانست، ‌یافت؟

کمک برای حل این سؤال، ایده اولیه گسترش خدمات مؤسسه‌ای بود که تا پیش از آن فقط برای وکلای درجه یک دادگستری تحقیق می‌کرد تا آن‌ها را با دست پر به دادگاه روانه کند.

«برای دختر انتخاب شده مراسم سبزی پاک کردن و پختن غذا ترتیب می‌دادند و پسر هم باید با مردان خانواده دختر به گرمابه می‌رفت یا در بازار به خرید می‌پرداخت.» این روش‌ها همان تحقیقی است که یک قرن پیش از سوی والدین عروس و داماد انجام می‌شد تا مشخص شود دختر و پسر جوان می‌توانند با هم ازدواج کنند یا نه.

 تحقیق برای انتخاب همسر ایده‌آل همچنان جزئی از فرهنگ ازدواج در ایران است. هر خانواده‌ای خود را مجاز می‌بیند تا درباره شخص و خانواده انتخابی برای وصلت، اطلاعات دلخواه خود را بیابد و به قول معروف، چشم بسته به کارزار ازدواج نرود.

حالا روش‌هایی را که تا همین قرن پیش برای اطمینان از موفق بودن ازدواج به کار گرفته می‌شده به مناسبات شهرنشینی حاکم بر زندگی کنونی مردم پیوند دهید.نتیجه چیزی جز تحویل یک لبخند کم‌رنگ به آیین‌های روزهای دور نیست.

ازدواج اما طرف ثابت معادله است. پس برای قسمت متغیر یعنی روش‌های تحقیق باید به نتیجه رسید؛ نتیجه‌ای از جنس روزهای امروز.

فیلم به توان کلانشهر
«کاشف فرازان اطلاعات ایران» تنها شرکت کارآگاهی خصوصی ایران است. این شرکت با نام اختصاری «مرکز اطلاعات ایران» حدود هفت سال پیش تأسیس شد و دو سالی می‌شود که برای هجا کردن واژه «تحقیق» در ازدواج، روش ویژه‌ای به خانواده‌ها ارائه می‌دهد.

در این شرکت، نیروهای کارآزموده و دوره دیده‌ای وجود دارند که در کسب اطلاعات، از تبحر خاصی بهره‌مندند.

«فراهانی» یکی از کارشناسان این شرکت کارآگاهی می‌گوید: «خانواده‌ها یا افراد با مراجعه یا تماس با شرکت، از ما می‌خواهند تا درباره خانواده یا فردی که او می‌خواهد تحقیق کنیم. کارآگاه‌های ما این کار را انجام می‌دهند و اطلاعات را به صورت صوتی یا تصویری به مشتریان ارائه می‌کنند تا کار سندیت داشته باشد.

 به امید هندوانه سرخ
فراهانی درباره قیمت تحقیقات، چنین می‌گوید: «بسته به نوع و گستردگی کار، قیمت‌ها هم متفاوت است.» حداقل باید 300 هزار تومان برای خدمات تحقیقی این شرکت کنار گذاشت و آن‌گاه فهمید دختر یا پسر مورد علاقه‌تان چگونه فردی است،‌کجا می‌رود، چه می‌کند و چه خانواده‌ای دارد.

هر چند هنوز از نظر قانونی، فعالیت رسمی کارآگاهان خصوصی در ایران تأیید نشده است و کارآگاه‌ ما همچنان در خدمت نیروهای امنیتی و انتظامی هستند. اما ازدواج آن‌قدر بااهمیت است که برایش به کشف اطلاعات از طریق یک شرکت بی‌توجهی نشود.

ارتش سری ازدواج
زمانی که «مرکز اطلاعات ایران» کار تحقیقاتی خود را آغاز کرد گمان نمی‌رفت که فرهنگ ایرانی با این موضوع کنار بیاید که عده‌ای کارآگاه به عنوان غریبه‌هایی با ظاهری ساده، عروس یا داماد آینده خانواده‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهند. اما در عمل، اتفاق دیگری افتاد. بسیاری از افراد تحصیل‌کرده به سرعت با این موج همراه شدند.

آن‌ها ترجیح دادند که اسناد یک شرکت کارآگاهی را به حرف‌های پراکنده دوست و آشنا و فامیل مقدم بدانند و عمری به خاطر یک نقل قول اشتباه یا یک سوءتفاهم ساده، زندگی‌شان را ویران نکنند.

سال گذشته هم قانون انتشار آزاد اطلاعات به تصویب رسید و این‌گونه است که کم‌کم سر و کله شرکت‌های کارآگاهی خصوصی پیدا می‌شود. آن‌ها پول می‌گیرند و به شما کمک می‌کنند تا در این روزگار عجیب، پشت و روی سکه زندگی فرد مورد علاقه‌تان را ببینید.
شاید این با روش، با روش‌‌های مرسوم خواستگاری و تحقیق و ازدواج ما خیلی فاصله داشته باشد.

اما کمتر کسی را می‌توان یافت که تردید را در ایام ازدواج به خاک سپرده باشد.
با این همه، بسیاری از جوانان ترجیح می‌دهند به دانسته‌های خود در زمان آشنایی پیش از ازدواج در مورد فرد بسنده کنند، چرا که گاهی چنان دلبستگی‌هایی در این آشنایی‌ها به وجود می‌آید که فرد هیچ نکته منفی در شخص مقابل نمی‌بیند.

 گاهی نیز فرد نکاتی را درباره طرف مقابل می‌داند که می‌خواهد از دید خانواده‌اش پنهان بماند. برای مثال، ممکن است ازدواج پیشین شخص موردنظر، در نگاه همسر آینده‌اش اهمیت چندانی نداشته باشد، در حالی که برای خانواده او قابل پذیرش نیست.

با این حال هنوز نقش تحقیقات در یک ازدواج منطقی و آگاهانه بسیار پررنگ است، به ویژه از دید خانواده‌ها. پدر و مادرها که به اصطلاح یک پیراهن بیشتر پاره کرده‌اند، می‌دانند که برخی نکات کوچک قابل چشم‌پوشی در زندگی آینده بسیار مهم است و دانستن آن پیش از ازدواج می‌تواند حداقل واکنش متناسب را در بر داشته باشد.

 به هر حال اگر خواهان دانستن اطلاعات موثق در مورد طرف مقابلتان هستید، سپردن کار به دست کاردان شاید مفیدتر باشد.

کد خبر 19527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز