گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: آرامش واژه قشنگی است که امروز در عصر تکنولوژی همه به‌دنبال آن می‌گردند و آن را طلب می‌کنند و آلودگی صوتی یکی از تهدیدات جدی آرامش است که همه مردم چه در محیط‌های شهری و چه در منازل و محل کار و به‌ویژه کارخانه‌ها با آن دست به گریبان هستند.

آلودگی صوتی

آلودگی صوتی یک تهدید جدی برای بشر امروز است چراکه هم جسم و هم روان افراد را بیمار می‌کند. بارها و بارها با صدای بوق ممتد یا دزدگیر یک خودرو آرامش و تمرکز خود را از دست داده‌ایم. بارها صداهای ناهنجار محیط اطراف آزارمان داده است. گویی آلودگی صوتی همه جا هست و اختصاص به یک روز و هفته‌ای خاص هم ندارد که تعطیلی تنها راهکارش باشد! چراکه با زندگی انسان در هم تنیده است.

دکتر عبدالرحمان بهرامی، معاون فنی بهداشت حرفه‌ای مرکز سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دراین باره به همشهری گفت: آلودگی صوتی باید در دو مقوله مورد بحث قرارگیرد؛ یکی آلودگی صوتی در داخل شهرها و دیگری آلودگی صوتی در کارخانه‌ها.

او افزود: پیگیری آلودگی صوتی در داخل کارخانه‌ها جزو وظایف ماست که به همین منظور چندین عامل از قبیل عوامل شیمیایی، فیزیکی، ارگونومی و عوامل روانی و بیولوژیکی را در داخل کارخانه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم. این مقام مسئول تصریح کرد: حداستاندارد صدا برای کارخانه‌های با هشت ساعت کار روزانه یا 40ساعت کار در هفته 85دسی‌بل تعیین و تعریف شده است.

بهرامی خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت که در تمام کارخانه‌ها ی ایران صدای کمتر از 85دسی‌بل تولید می‌شود چرا که هنوز برخی از کارخانه‌ها هستند که استاندارد صدا را رعایت نمی‌کنند و به همین دلیل کارخانه‌ها از این جهت بازرسی و کنترل می‌شوند. او افزود: روش‌های کنترل صدا متفاوت است. به‌طور مثال اگر در بازدیدهایی که از کارخانه‌ها انجام می‌شود مشخص شد که تولید صدا از یک منبع است مثلا از یک هواکش است، از دستگاه‌هایی مثل صدا خفه‌کن برای قطع صدا استفاده می‌شود.

بهرامی گفت: ساکن کردن دستگاه منبع تولید صدا، بستن قطعات و طراحی اتاقک‌های اکوستیک و قرار دادن دستگاه تولید صدا را در اتاقک‌های اکوستیک، برخی از روش‌های کنترل صدا ست.این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: اگر فردی در معرض صدای بیش از حدمجاز در مدت طولانی قرار بگیرد ابتدا در معرض کری موقت و درصورت پیگیری نکردن در معرض کری دائم قرار خواهد گرفت و به همین دلیل در 99درصد کارخانه‌ها معاینات دوره‌ای زیرنظر مراکزی که از وزارت بهداشت مجوز گرفته‌اند، انجام می‌شود.

او افزود: پس از پیگیری‌های لازم کارخانه‌هایی که تخلف کرده‌اند را به دادگاه معرفی می‌کنیم و حتی می‌توانیم کارخانه را ببندیم. دکترحسین مهرآوران، مدیر واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوا نیز در این‌باره به همشهری گفت: آلودگی صوتی برای محیط شهری، به پنج طبقه کاربری شامل مسکونی،مسکونی- تجاری، تجاری، صنعتی و مسکونی- صنعتی تقسیم شده است. او افزود:ازسوی دیگر، آلودگی صوتی به دو دوره زمانی روز و شب، یکی از هفت صبح تا 10شب و دیگری از 10شب تا هفت صبح تقسیم می‌شود.

مهرآوران اظهارداشت: برای مناطق مسکونی در دوره روز میزان صدای استاندارد باید 55دسی‌بل در محیط باز و در شب 45دسی‌بل باشد. بنابراین اگر این مقدار میانگین در ساعات یادشده بیشتر شود می‌توان گفت که مردم در وضعیت خارج از حداستاندارد قراردارند.
مهرآوران گفت: کاهش قدرت شنوایی در افراد یکی از اثراتی است که آلودگی صوتی به‌خصوص آلودگی صوتی خارج از استاندارد به‌دنبال خواهد داشت.

او گفت: از دیگر تأثیرات نامطلوب آلودگی صوتی بر افرادی که در معرض آلودگی صوتی بالاتر از حداستاندارد قرار دارند، ترشح هورمون‌های استرس در بدن فرد است که باریک‌شدن رگ‌های خونی را در پی دارد و این امر سبب می‌شود که عمل خون‌رسانی به برخی از قسمت‌های بدن مثل قلب و مغز به خوبی انجام نگیرد.

مهرآوران، سکته‌های قلبی و مغزی، کاهش توان یادگیری در افراد به‌خصوص کودکان و علاوه بر آن، کاهش وزن نوزادان را از دیگر عوارض آلودگی صوتی ذکر کرد و گفت: ترشح هورمون‌های استرس، اثرات منفی روانی از قبیل کاهش آستانه تحمل افراد، اضطراب و پرخاشگری را نیز به‌دنبال خواهد داشت. او نظارت بر اجرای حدود مجاز استاندارد آلودگی صوتی و تدوین قوانین و مقررات در این خصوص را از عمده‌ترین راهکارهای کنترلی برای معضل آلودگی صوتی ذکر کرد.

کد خبر 195243
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز