جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فکر می‌کنید یک قطعه پنیر، یک لیوان آب و یک بشقاب کلم براکلی چه خصوصیت مشترکی داشته باشند؟ هر سه آنها طعم سیگار را کم می‌کنند.

به گزارش هلث‌دی نیوز یک پژوهش جدید نشان می‌دهد خوردن برخی از غذاها  مزه سیگار را از بین می‌برد و مصرف برخی دیگر از خوردنی‌هاو نوشیدنی‌ها مثلا خوردن گوشت یا نوشیدن قهوه طعم سیگار را تشدید می‌کند.

در مجموع این یافته‌ها امکان ساختن یک رژیم غذایی برای ترک سیگار را فراهم می‌‌آورد.

اف جوزف مک‌کلرنون استادیار بخش روانپزشکی و علوم رفتاری مرکز پزشکی دانشگاه دورهام در کارولینای شمالی و سرپرست این تحقیق می‌گوید: "سیگارکشیدن تنها مربوط به اعتیاد به نیکوتین نیست، بلکه طعم و کیفیات حسی سیگار‌کشیدن نیز برای فرد سیگاری مهم است. بنابراین هر چیزی که بتواند تجربه سیگارکشیدن را مختل کند ممکن است به ترک سیگار کمک کند."

مک‌کلرنون و همکارانش با تحلیل جواب‌های 209 مرد و زن سیگاری به پرسشنامه‌ای درباره تجربه سیگارکشیدن به این یافته‌ها رسیده‌اند.

همه شرکت‌کنندگان در این تحقیق دست کم 10 تا 15 سیگار در روز می‌کشیدند و مشکل سلامتی دیگری نداشتند.

محققان از این سیگاری‌ها خواستند که غذاهایی که طعم سیگار را در ذائقه‌شان از بین می‌برد یا تشدید می‌کند مشخص کنند. تعداد، مارک، نوع و قدرت سیگار مصرفی هم ثبت می‌شد.

حدود 45 درصد این افراد سیگاری انواعی از غذا را طعم سیگار را خراب می‌کرد نام بردند و حدود 70 درصد آنها  غذاهایی را مشخص کردند که طعم سیگار را برای آنها بهتر می‌کرد.

میوه‌ها و سبزی‌ها، لبنیات، و نوشیدنی‌های فاقد کافئین مانند آب و آب میوه در میان غذاهایی بودند که بسیاری به عنوان بدترکننده طعم سیگار ذکر شده بودند.

همچنین این افراد به موقعیت‌های خاصی که طعم سیگار را کم می‌کرد از جمله مصرف برخی داروها، آب و هوای گرم یا بسیار سریع یا بیش از حد سیگار کشیدن اشاره کردند.
از طرف دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار،الکل و گوشت اغلب به عنوان بهترکننده طعم سیگار ذکر شده بودند.

مک‌کلرنون و همکارانش همچنین دریافتند که هرچه فرد سیگاری جوانتر باشد به غذاهای بدترکننده طعم سیگار حساستر است و افرادی که سیگارهای کمتری می‌کشیدند به اثر غذاهای تشدیدکننده طعم سیگار حساس‌تر بودند. افرادی که سیگارهای بدون منتول می‌کشیدند به اثر هر دو گروه غذاها حساس‌تر بودند.

این پژوهشگران می‌گویند متخصصان بالینی ممکن است با  توصیه‌کردن تغییرات در رژیم غذایی به بیماران به آنها در ترک سیگار کمک کنند.

مک‌کلرنون می‌گوید ضرری ندارد که سیگاری خوردن شیر کم‌چربی و سایر فراورده‌های لبنی، نوشیدن آب بیشتر، خوردن میوه‌ و سبزی را پیش از ترک سیگار شروع کنند و ببینند آیا این اقدامات سیگارکشیدن را برایشان کمتر لذت‌بخش می‌کند یا نه.

البته او اذعان می‌کند که در مورد نحوه دقیق تاثیر غذاها بر طعم سیگار و اینکه آیا یک رژیم غذایی معین می‌تواند به ترک سیگار کمک کند، تحقیقات بیشتری لازم است.

کد خبر 19500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز