سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

پنجمین کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران در دانشگاه علوم پزشکی مازندران با موضوع بررسی میزان آلودگی شیر و میزان سموم در محصولات جالیزی این استان برگزار شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مهم‌ترین مشکل در بحث لبنیات استان را میزان کیفیت شیرخام دانست و گفت: با مطالعات انجام‌شده بار میکروبی شیر روی سکوهای جمع‌آوری شیر 96میلیون و 300هزار در هر سی‌سی، در واحدهای دامداری 44میلیون و درکارخانجات لبنی 46میلیون و 500هزار در هر‌لیتر مشاهده شده است.

بنابه گفته دکتر ابراهیم صالحی‌فر اگر میزان بار میکروبی شیر در هر میلی لیتر بیش از یک میلیون باشد شیر قابل استفاده نیست. وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر ارتقای ایمنی شیر مشاهد نمی‌شود، افزود: نتیجه شمارش میکروارگانیسم‌های شیر در سال 90نسبت به سال 89بیشتر بوده است. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه سخنانش به بررسی میزان سموم در محصولات کشاورزی ازجمله خیار، توت‌فرنگی و کدوی خورشی اشاره و تصریح کرد: 12درصد از محصولات زراعی و باغی و دامی کشور در این استان تولید می شود.

صالحی‌فر با بیان اینکه در کشور 650 آفت وجود دارد که 427 نوع آن در مازندران مشاهده شده، افزود: میزان مصرف سموم در این استان پنج برابر متوسط کشوری است. وی افزایش سرطان‌ها، کاهش رشد و نمو جنین، نازایی و پارکینسون را از مهم‌ترین تبعات مصرف سموم عنوان و تصریح کرد: در دهه60 میزان مصرف سموم در کشور 35هزارتن و در مازندران 10هزارتن بوده است این درحالی است که مصرف سموم در سال 90-89 در کشور 25هزار تن و در مازندران به سه هزار و750 تن رسیده است.

سموم خطرناک در محصولات جالیزی استان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه 1200هکتار از اراضی مازندران زیرکشت توت‌فرنگی قرار دارد گفت: این محصول از نظر میزان وجود سموم مورد بررسی قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: براساس نتایج به‌دست آمده از این بررسی‌ها، بیشترین درصد آلودگی این محصول به سموم کاپتان 22درصد، دیازنیون 27درصد و لیندان 18درصد بوده است.

دکتر صالحی‌فر افزود: 27درصد نمونه‌های توت‌فرنگی حداقل به یک سم آلوده بودند. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به بررسی میزان سموم در خیار نیز اشاره و تصریح کرد: 47سم در خیار شناسایی شده که میزان دیازنیون آن 26درصد، دورسبان 17درصد ولیندان چهار درصد و مالاتیون 16درصد بوده است. وی آلودگی به حداقل یک سم در خیار را 49درصد عنوان و تصریح کرد: در محصول کدوی خورشی نیز میزان سم لیندان 42درصد، دیازنیون2.63درصد، دورسبان7.89درصد بوده است. دکتر صالحی‌فر ادامه داد: آلودگی به حداقل یک سم در این محصول 50درصد بوده است.

بازار شیرهای آلوده گرم است

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه شیر درجه یک شیری است که بار میکروبی آن زیر 100هزار میکروب در هر میلی لیتر باشد، افزود: آلودگی شیر از زمان تولید(دوشش) تا انتقال به صنایع لبنی صورت می‌گیرد.مهندس رضا عظیمی با تأکید بر اینکه شیرهای آلوده از بین نمی‌رود بلکه با شیرهای دیگر مخلوط می‌شوند، تصریح کرد: در حال حاضر بازار شیرهای آلوده گرم است. وی به آمارهای اعلام شده درخصوص میزان سموم موجود در محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به اعلام میزان سموم محصولات کشاورزی و تبعات ناشی از آن باید بررسی میزان سموم در محصولات مصرفی مردم نیز صورت گیرد.


آرزو سلطانی - خبرنگار همشهری در ساری

کد خبر 194871
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز