همشهری آنلاین: «محمدرضا عارف» معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه اصلاحات و اصولگرا دو جریان اصیل و اصلی انقلاب هستند، گفت: در هر دو جریان افراد دلسوز و وفادار به آرمان‌ها وجود دارد؛ در عین حال که اختلاف سلیقه‌هایی نیز وجود داشته که با سعه صدر می‌توان با حضور این دو جریان به حرکت جامعه به سمت آرمان‌های انقلاب بهره برد؛ گرچه در میان هر دو جریان افراد تندرو نیز حضور دارند.

فارس نوشت: محمدرضا عارف در دیدار با جمعی از اعضای جبهه مردمی اصلاحات با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان جریان اصیل انقلاب هستند که هیچ‌گاه نمی‌توانند مسئولیت ناپذیر باشند و حقشان است در سرنوشت کشور شریک شوند، افزود:‌ اگر جایگاه اصلاح‌طلبان در چارچوب قانون پذیرفته شود، هیچ‌گاه نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند، هر چند که کنار زدنی هم نیستند؛ چراکه کنار زدن آنها به ضرر کشور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اختلاف دیدگاه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تنها بر روی فرعیات است و نباید تفاهم‌ها را فدای درصد اندک اختلاف در فرعیات کرد، گفت: گرم‌کردن فضای انتخابات وظیفه همه گروه‌ها، احزاب و تشکل‌های مردمی است ولی فعلاً اصلاح‌طلبان میدانی برای حضور خود نمی‌بینند از این رو بهتر است این وضعیت اصلاح شده تا احزاب اصلاح طلب امکان حضور را داشته باشند.

عارف درباره نامزدهای ریاست جمهوری نیز یادآور شد: البته تکثر نامزدها در یک مقطعی بد نیست و اعلام حضورشان می‌تواند بخشی از جامعه را به حرکت دربیاورد با این حال جریان‌های اصلی انقلاب باید به یک اجماع برسند؛ چراکه اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات کمک به مردم برای شرکت و رسیدن به نتیجه مطلوب است.

وی افزود: در شرایط کنونی، جامعه به اعتدال و نیروهای معتدل نیاز دارد؛ از طرفی نگاه اعتدالی نگاهی ملایمت آمیز و عدم حذف رقیب جزو ضرورت انتخابات سال آینده بوده و سیاست حذف به صلاح کشور نیست از این رو نه تنها نباید جریان رقیب را حذف کرد بلکه باید از نیروهای با پتانسیل و توانایی بالای آن بهره برد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مسئله اصلی حضور مردم در انتخابات است که احساس می‌شود فعلاً مردم انگیزه کافی برای حضور ندارند و در نسل جوان نشان از یک رکود و خمودگی وجود دارد که باید این فضا عوض شود.

وی بر همین اساس دلیل حضور خود را وجود فضای سرد بعد از انتخابات سال 88 دانست و افزود: تکلیف این بود که اعلام حضور کنم؛ البته این اعلام حضور به منزله نامزد شدن نیست، بلکه مثبت کردن فضا برای حضور در انتخابات است.

عارف درباره ملاک‌های انتخاب نامزد نیز گفت: دیگر شرایطی نیست که کسی ناشناخته نامزد شود، باید با توجه به تجارب فرد در بخش‌های مختلف و همچنین بر اساس عملکردها به یک ارزیابی رسید تا فردی که نامزد می‌شود، توان رو به رو شدن با چالش‌های فراوان را داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح‌کرد: برگزار کنندگان برای انتخابات پرشکوه باید نشان دهند که امانتدار رای مردم هستند و طبق قانون عمل کنند.

وی همچنین به سه اصل اعتقاد به همه ارزش‌های حاکم بر انقلاب و ارزش‌هایی که مردم بر اساس آن انقلاب کردند، میثاق مردم با حکومت یعنی قانون اساسی و استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌ها در کشور را به عنوان اصول خود در انتخابات کشور اشاره و اضافه کرد: معتقدم باید همه اصول قانون اساسی اجرا شود، چرا که مشکلات کنونی بر آمده از عدم پایبندی و عمل به قانون و کنار گذاشتن آن است.

عارف با تأکید بر اینکه دولت آینده باید اجرا کننده کامل قانون در کشور باشد، با این وجود که اصلاح قانون هم میسر است، گفت: کسی که در انتخابات پیروز می‌شود باید خود را متعلق به همه مردم بداند و شایسته سالاری را در عمل نه در شعار محقق کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید شایسته‌ترین افراد بدون در نظر گرفتن تعصبات تشکیلاتی به کار گرفته شوند چراکه این مسئله رابطه جریان‌های سیاسی را تلطیف می‌کند.

وی حضور خود به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری را منوط به جمع‌بندی نهایی دانست و گفت: برنامه‌ریزی و نظرسنجی ما بر اساس برگزاری جلسات با افراد و گروه‌های مختلف به نحوی است که اگر خواستیم بیاییم به قصد پیروزی می‌آییم.

کد خبر 194715
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز