مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تنهاترین میکروب جهان که اولین بار در 3.3 کیلومتری زیر خاک‌های آفریقای جنوبی کشف شد، اکنون در کالیفرنیا مشاهده شده است

تنهاترین میکروب جهان در سفر است

به گزارش ایسنا، میکروب Candidatus Desulforudis audaxviator ابتدا در شکاف‌های پر از آب در معادن عمیق طلای آفریقای جنوبی کشف شده بود که در آنجا جدای از دیگر موجودات زنده زمینی زندگی می‌کرد.

این باکتری به طور منحصربه فردی بدون انرژی خورشید تکامل یافته و تنها بر هیدروژن و سولفات تکیه دارد که به طور طبیعی در سکونتگاه زیرزمینی آن یافت می‌شود.

تاکنون، زیست‌شناسان بر این تصور بودند که این گونه‌ها تنها در اعماق آفریقای جنوبی سکونت دارند، اگرچه دی‌ان‌ای مرتبط با این موجود در اروپا و پوسته آذرین زیر سطح دریا دیده شده بود.

اکنون پروژه «سرشماری زندگی در اعماق» که زیست‌کره اعماق زمین را نقشه برداری می‌کند، توانسته دی‌ان‌ای با 99 درصد شباهت با این باکتری تنها را در دهها هزاران کیلومتری محل اصلی و در گمانه‌های با عمق 900 متری در دره مرگ در شرق کالیفرنیا شناسایی کند.

اگرچه محققان مطمئن نیستند که این نمونه همان باکتری آفریقایی باشد اما در غیر این صورت، احتمالا D. Audaxviator ابتدا در عمق‌های کمتر آغاز به زندگی کرده و با فرود بیشتر آن به اعماق،‌ برای زندگی به شکل تنها تکامل پیدا کرده است. اما سپس برخی از این باکتری‌ها دوباره و احتمالا از طریق چشمه‌های زیرزمینی به سطح برگشته و با باد به سوی آمریکا روانه شده است.

متناوبا، جریان افقی آب زیرزمینی ممکن است به میکروب‌های عمقی اجازه داده باشد تا مناطق جدید را بدون بازگشت به سطح به عنوان سکونتگاه انتخاب کنند. در این حالت، این حرکت از آفریقا به جهان جدید باید پیش از شکل‌گیری اقیانوس اطلس در میان دو قاره اتفاق افتاده باشد.

کد خبر 194607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز