گروه شهری: شهردار تهران آلودگی هوا و صدا را از مهم‌ترین معضلات شهر تهران دانست و گفت: چنانچه این معضل‌ها برطرف شود سایر معضلات نیز رفع خواهد شد و اصلی‌ترین اقدامی که شهرداری می‌تواند برای حل این معضل انجام دهد، توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

محمدباقر قالیباف در همایش ملی مدیریت آلودگی صدا و هوا که 26 آذر ماه در دانشگاه شریف برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: از روز اولی که کار خود را در مجموعه شهرداری تهران آغاز کردیم به بررسی چالش‌های شهر پرداختیم که به پنج چالش اصلی رسیدیم، اما با بررسی‌های بیشتر این نتیجه حاصل شد که یک چالش اصلی بیشتر وجود ندارد و اگر آن حل شود بقیه معضلات شهر نیز حل و فصل خواهد شد و آن چیزی جز آلودگی هوا و صدا در پایتخت نیست. وی افزود: حال این سؤال مطرح است که چرا معضل آلودگی هوا و صدا به‌صورت ریشه‌ای حل نمی‌شود و چند فرض برای این موضوع وجود دارد یا ما نمی‌دانیم، یا نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم.

قالیباف در پاسخ به این مسئله نیز پاسخ آن را روشن دانست و گفت: ما از لحاظ ظرفیت‌های علمی در سطح بالایی قرار داریم، اما وقتی می‌خواهیم از علم و دانش در زندگی استفاده کنیم وضعیت‌مان مناسب نیست و در واقع موضوع این است که چالش ما چالش‌های مدیریتی و ساختاری است. قالیباف با بیان اینکه منطقی نیست که ما آلودگی ایجاد و بعد تلاش کنیم که آن را از بین ببریم، گفت: در تمام دنیا راهکار حل معضل آلودگی هوا و صدا از بین بردن منابع آلودگی است و هیچ جا این روش را دنبال نمی‌کنند که آلودگی تولید شود و بعد با روش‌های ابتدایی و محدودیت‌ها بخواهند معضل را حل کنند. وی ادامه داد: مهم‌ترین منابع تولید آلودگی هوا و صدا در تهران، خودروها هستند.

قالیباف با بیان اینکه امروز بالغ بر 40تا 45درصد خودروهای ساخت کشور در استان تهران فعالیت دارند، تصریح کرد: در واقع روزانه 1000تا 1200خودروی جدید در تهران پلاک می‌شود، این در حالی است که خروج خودروهای فرسوده به درستی صورت نمی‌گیرد. شهردار تهران با بیان اینکه برای حل معضل آلودگی هوا و ترافیک مهم‌ترین کاری که شهرداری‌ها می‌توانند انجام دهند توسعه حمل‌ونقل عمومی است، اظهار کرد: 58 تا 63درصد از کل بودجه شهرداری تهران به موضوع حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است. روزی که کار در مجموعه شهرداری را آغاز کردیم تنها 34ایستگاه مترو طی 25سال احداث شده بود اما امروز با احتساب ایستگاه‌های جدیدی که امروز در خط سه مترو به بهره‌برداری رسید، مجموع ایستگاه‌های مترو به 85 ایستگاه افزایش یافته است. وی ادامه داد: امروز اگر مشکلات مالی نداشته باشیم این قابلیت وجود دارد که سالانه تا 30کیلومتر مترو در تهران احداث کنیم.

در این حالت اگر بتوانیم خطوط متروی تهران را به 218کیلومتر برسانیم پایتخت را از وضعیت بحران و اضطرار خارح کرده‌ایم، اما امروز طول خطوط شبکه مترو 165کیلومتر است و هنوز تا رسیدن به آن حد فاصله داریم البته اگر اعتبارات لازم در اختیار قرار گیرد طی دو سال می‌توانیم توسعه خطوط را تا حد مورد نظر برسانیم.

قالیباف با بیان اینکه زمانی که احداث خطوط بی‌آر تی در تهران دنبال می‌شد بسیاری از متخصصان بر این کار انتقاد داشتند، گفت: در آن زمان نامه‌هایی داشتم که این تصمیم راغلط می‌دانستند اما وقتی که من توضیحات لازم را دادم و چند‌ماه از فعالیت خطوط بی‌آرتی گذشت همان افراد نامه‌هایی به ما دادند که در آن تأکید کرده بودند که گفته‌های قبلی‌شان درست نبوده است. وی تصریح کرد: شهروندان باید بدانند که خیابان‌هایی که با پول مردم ساخته شده فقط در اختیار خودروهای چند صد میلیونی نیست و به همه مردم تعلق دارد و خودروهای امدادرسان که برای نجات جان شهروندان فعالیت می‌کنند امکان تردد در شهر را دارند.

کد خبر 194588
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز