همشهری‌آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان گفت که ایران هرگز اجازه نمی‌دهد هیچ پروژه غربی برای براندازی به زور بشار اسد به موفقیت برسد.

علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با سایت خبری عربی پرس که مقر آن در پاریس است و در چندین کشور نیز شعبه دارد، بیان کرد که ایران هرگز اجازه نخواهد داد که هیچ پروژه غربی برای براندازی به زور بشار اسد، رییس جمهور سوریه اجرا و یا به موفقیت برسد چه به واسطه دخالت‌های فعلی و ارسال اسلحه و اجاره کردن گروه‌های مسلح و چه با استفاده از دخالت‌های مستقیم.

وی ادامه داد: آنچه که اکنون کشورهای غربی و به تبع آن برخی کشورهای منطقه در قبال سوریه انجام می‌دهند، تنها نقض آشکار تمامی قوانین و ارزش‌های زمینی و آسمانی، نقض آشکار تمامی قوانین از پیش امضاء شده و هم‌چنین رفتار خصمانه یک جانبه‌ای است که نمی‌توان مطلقا و تحت هیچ شرایطی آن را توجیه کرد. بلکه این رفتارها باید فورا متوقف شود و این همان چیزی است که ما در چارچوب طرح شش ماده‌ای‌ به سازمان ملل، شخص اخضر ابراهیمی و تعدادی از کشورهای منطقه‌ای از جمله مصر و عربستان ابلاغ کردیم.

صالحی بیان کرد: اکنون در راستای تلاش برای اعمال فشار علیه یک کشور مستقل به منظور تغییر سیاست‌های آن در مخالفت با اشغالگری و استعمارگری، قوانین بین‌المللی نقض شده است و سعی می‌شود تا بدون در نظر گرفتن رای ملت سوریه، نظام حاکم بر این کشور را براندازند در حالی که این تنها مردم سوریه هستند که حق دارند حاکم و نوع نظام حاکم بر خود را تعیین کنند.

وی ادامه داد: قدرت‌های بیگانه از تمام تلاش‌شان برای تغییر نظام در سوریه استفاده می‌کنند تلاشی که اکنون به اوج خود رسیده است اما ما تمام تلاش‌مان را به کار می‌بندیم و از تمام ابزارها استفاده می‌کنیم تا مانع از بروز آن شویم.

به گزارش ایسنا، صالحی افزود: معتقدیم که روسیه و چین در این زمینه قاطع و جدی هستند و در کنار ما همین موضع را دارند چرا که بر اساس قوانین سازمان ملل این تنها راه حل مشروع و قابل قبول است و هرچیزی غیر از آن چالشی آشکار است و هرگز اجازه آن را نخواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تهران به حمایت و توسعه امر گفت‌وگوی سوری- سوری در چارچوب آشتی ملی، آن هم به اصرار خود سوری‌ها و به دست خودشان، ادامه می‌دهد. بر این باوریم که تنها راه انجام اصلاحات و تحقق خواسته‌های مشروع ملت بزرگ سوریه، انجام گفت‌وگوی داخلی به دور از هرگونه دخالت خارجی تحت هر نوع بهانه‌ای است.

وی افزود: ما پاسخ‌هایی را از سوی اندیشمندان جهان در خصوص طرح‌مان مبنی بر توقف فوری ورود اسلحه و نشستن در پای میز مذاکره ملی در داخل سوریه و بعد از آن برگزاری انتخابات پارلمانی و به دنبال آن انتخابات ریاست جمهوری، دریافت کردیم.

صالحی بیان کرد که طی چند ماه آینده مستکبران و ناقضان قوانین بین‌المللی مجبور خواهند شد تا راه حل‌های سیاسی را به عنوان تنها راه حل موجود بپذیرند.

 

کد خبر 194539
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز