مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

هشمهری آنلاین: دو کاوشگر ماه ناسا روز دوشنبه با برخورد با ماه به پروژه نقشه‌برداری از میدان‌های گرانشی کره ماه برای همیشه پایان خواهند داد.

ماه

به گزارش فاکس نیوز، دوفضاپیمای دوقلوی ناسا با نام گریل (Grail) طی ماموریتی انتحاری خود را به صخره‌ای در نزدیکی قطب شمال ماه خواهند زد تا به این شکل برای همیشه به ماموریت خود برای نقشه‌برداری از میدان‌های گرانشی ماه پایان ببخشند.

این فضاپیمای دوقلو که با نام‌های Ebb و Flow شناخته می‌شوند،‌راس ساعت 5:28 عصر روز دوشنبه به وقت گرینویچ، خود را به حاشیه مرتفع حفره‌ای در ماه خواهند زد. این دو فضاپیما به فاصله 20 ثانیه از یکدیگر و با سرعتی درحدود 6 هزار و 51 کیلومتر بر ساعت با ماه برخورد خواهند کرد.

منطقه برخورد به دور از تمامی مناطقی خواهد بود که تا‌کنون در آنها ماموریتی صورت گرفته است،‌از این رو لحظات واپسین گریل نخواهد توانست به هیچ‌یک از مناطق باستانی ماه که نشانی از فعالیت‌های انسانی را در خود دارند،‌آسیبی وارد کند. این ماموریت 496 میلیون دلاری در سپتامبر سال 2011 آغاز به کار کرد و دو فضاپیمای آن سه ماه پس از پرتاب در مدار ماه قرار گرفتند. از آن زمان به بعد دو ماهواره در ارتفاع 54 کیلومتری مدار ماه آغاز به گردش کردند و به نقشه‌برداری از سطح آن پرداختند.

طی این پروژه نقشه‌هایی با وضوح تصویری بالا از مناطق گرانشی ماه به دست آمده است که این نقشه پوسته آسیب‌دیده ماه را به خوبی نمایش می دهد و بر اساس این اطلاعات دانشمندان دریافتند که ماه،‌زمین،‌ مریخ،‌عطارد و زهره تحت تاثیر برخورد‌های شدید کیهانی قرار داشته‌اند.

از آنجایی که سوخت دوقلو‌های ناسا در مدار ماه به پایان رسیده،‌فرصتی برای افزایش طول ماموریت آنها وجود ندارد و از این رو دو فضاپیما به ترتیب خود را به سطح ماه خواهند کوبید. تجهیزات علمی دو فضاپیما از روز جمعه خاموش شده‌اند تا مرکز کنترل زمینی بتواند آنها را در مسیر مقصد نهایی بر روی سطح ماه قرار دهد. پس از برخورد فضاپیماها به کلی نابود خواهند شد و از آنها تنها حفره‌ای کوچک بر روی صخره‌ای از ماه به جا خواهد ماند.

البته ابن برخورد نیز بی‌فایده نخواهد بود زیرا می‌تواند به محققان در دستیابی به اطلاعاتی درباره ویژگی‌های مکانیکی حاشیه حفره و ترکیبات آن کمک کند. همچنین  این احتمال وجود دارد که برخورد‌ها منجر به پرتاب شدن ذرات یخی به اتمسفر ماه شوند تا به این شکل مدارگرد اکتشافی ماه یا LRO بتواند آنها را ردیابی کرده و اطلاعات ارزشمندی برای زمین ارسال کند. آخرین نکته این که امکان مشاهده این برخورد‌ها از روی زمین وجود نخواهد داشت، زیرا این دو فضاپیما کاملا از سوخت خالی هستند و قرار نیست پس از برخورد درخششی شدید به وجود بیاورند.

کد خبر 194536
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز