گروه اجتماعی: با توافق وزارت آموزش و پرورش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هیأت وزیران «آیین‌نامه چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای دروس نظری و عملی آمادگی دفاعی (اردوهای راهیان نور)» تصویب شد.

براساس این آیین‌نامه که در 11ماده و 9تبصره در تاریخ هفتم آبان 91به تصویب رسیده و توسط معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ابلاغ شده است، آموزش دفاعی معادل دو ‌ماه خدمت نظام وظیفه تلقی شده و مسئولیت اجرای برنامه‌هایی که در محیط مدرسه انجام می‌پذیرد بر عهده وزارت آموزش و پرورش و بخش عملی آن را که خارج از مدرسه در اردوگاه‌ها و محیط‌های نظامی‌ برگزار می‌شود برعهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش در ماده هفت این آیین‌نامه آمده است: آن بخش از آموزش‌های عملی که بنا به تشخیص وزارت آموزش و پرورش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قابلیت اجرا در محیط‌های آموزشی مدارس را دارند، با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش در همان محیط اجرا می‌شوند. در تبصره ذیل ماده هفت آیین‌نامه مذکور آمده است:

«مسئولیت امور اجرایی آموزش‌های عملی و تأمین امنیت و سلامت دانش‌آموزان، مربیان و سرپرستان آنها در مسیر رفت و برگشت، اردوگاه‌ها و مراکز آموزشی در مدتی که در اختیار سپاه قرار می‌گیرند، بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.» براساس مفاد آیین‌نامه اجرایی اردوها و بازدیدها، مصوب شورای‌عالی آموزش و پرورش همه اردوهایی که از طرف مدرسه طراحی و به اجرا گذارده می‌شود صرفاً براساس رضایت ولی دانش‌آموزان برگزار می‌شود و با اعلام رضایت ولی، دانش‌آموز می‌تواند در اردوها شرکت کند. وزیر آموزش و پرورش سال89 اعلام کرد که درصورت موافقت نهادهای مربوطه، دانش‌آموزانی که درس آمادگی دفاعی را به خوبی بگذرانند، مشمول دو‌ماه کسر از خدمت نظام وظیفه می‌شوند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در پانزدهمین جلسه شورای هماهنگی و پشتیبانی بسیج دانش‌آموزی با موضوع تبیین سیاست‌ها و اولویت‌های بسیج دانش‌آموزان و فرهنگیان کشور افزود: درس آمادگی دفاعی باید همواره مسائل و رخدادهای روز کشور را به دانش‌آموزان آموزش دهد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز سال88 اعلام کرد که مدت خدمت سربازی دانش‌آموزان درصورت کسب نمره قبولی در درس آمادگی دفاعی و اخذ گواهینامه مربوطه، دو‌ماه کاهش می‌یابد.حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان‌گفت: این طرح اکنون درکمیسیون مربوطه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصویب شد و درصورت تأیید و تصویب هیأت دولت، به اجرا در خواهد آمد.

همان موقع مدیرکل مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به خبر کاهش دو ماهه خدمت سربازی درصورت اخذ نمره قبولی از سوی دانش‌آموزان پسر در درس آموزش دفاعی اعلام کرد با اجرای ضابطه مند این طرح، حداقل شش سال طول می‌کشد تا از دوره خدمت سربازی دو‌ماه کاسته شود.

کد خبر 194466
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز