گروه سیاسی: بعد از دو مورد ادعایی که روزنامه‌های آمریکایی درباره بسته‌های پیشنهادی غرب به ایران مطرح کردند و از این طرف تکذیب شد؛ باز روزنامه واشنگتن پست از بسته جدید مشوق‌هایی سخن گفته که پنج کشور غربی و آمریکا برای ایران آماده کرده‌اند.

اتمی

پیش از این البته نیویورک تایمز از یک بسته 9مرحله‌ای صحبت کرده بود که غرب برای ایران آماده کرده بود که علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با همشهری آن را تکذیب کرد. حالا در روزهایی که مذاکرات ایران و آژانس در تهران انجام شده و هرمان ناکارتس معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یک توافق ضمنی بین طرفین خبر داده است آن طرف واشنگتن پست نوشته که شش کشور آمریکا، روسیه،‌ چین،‌ انگلیس، فرانسه و آلمان درباره بسته جدید مشوق‌هایی برای پیشنهاد به ایران توافق کردند.


این صحبت درباره مشوق‌های جدید در حالی صورت گرفته که وزارت خزانه داری آمریکا در روزهای گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده است.واشنگتن پست نوشته که آمریکا و پنج کشور دیگر برای گفت‌وگوهای احتمالی جدید با ایران با عجله آماده می‌شوند. این روزنامه مدعی شده که احتمالا مکان دور بعدی مذاکرات باز هم استانبول خواهد بود. استانبول تاکنون دو بار میزبان رسمی مذاکرات گروه 1+5 با ایران بوده است.

گروه 1+5 تا‌کنون سه بار نشست مقدماتی در نیویورک، بروکسل و وین برگزار کرده‌اند تا به یک توافق نهایی برای مذاکره با ایران برسند اما هنوز زمان دقیق و مکانی دقیق را برای مذاکرات تعیین نکرده‌اند. در گفت‌وگویی تلفنی که علی باقری و هلگا اشمید معاونان سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتند دو طرف به جمع بندی نهایی برای دور بعدی مذاکرات نرسیدند.

در بسته‌ای که واشنگتن پست مدعی آن شده و از آن به‌عنوان معامله بزرگ یاد کرده است، گویی باز درباره توقف غنی‌سازی‌ و وقفه در برخی فعالیت‌های هسته‌ای صحبت شده؛ مسئله‌ای که مقامات ایران پیش‌تر به‌عنوان خط قرمز اعلام کرده‌اند و گفته‌اند که تحت هیچ شرایطی غنی‌سازی‌ را متوقف نمی‌کنند.براین اساس گفته شده اگر ایران پیشنهادهای غرب را بپذیرد در عوض به ایران کمک فنی در برنامه هسته‌ای غیرنظامی و لغو ممنوعیت خرید قطعات هواپیما پیشنهاد خواهد شد.

مسئله لغو تحریم‌های اقتصادی در قبال تن‌دادن ایران به پیشنهادهای غرب، برای نخستین بار نیست که از زبان یک روزنامه آمریکایی و در قالب یک پیشنهاد می‌شود. این موضوع بعد از مذاکرات مسکو به‌عنوان یک تاکتیک از سوی غرب برای قانع‌کردن ایران به توقف غنی‌سازی‌ بارها از سوی رسانه‌های آمریکایی مطرح شده و مقامات ایران هر بار وجود چنین بسته‌هایی را رد کرده‌اند. واشنگتن پست اذعان کرده که ایران از آخرین دور مذاکرات در‌ ماه ژوئن تا‌کنون پیشرفت‌های مهمی در برنامه هسته‌‌ای خود حاصل کرده است.

در کنار تمامی این تحولات سخنگوی وزارت امور خارجه چین خواستار برگزاری دور جدید گفت‌و‌گوها میان ایران و گروه موسوم به 1+5 شد.به گزارش ایسنا هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در نشست خبری هفتگی خود اظهار کرد: گفت‌و‌گو و همکاری تنها راه‌حل مناسب مسئله هسته‌‌ای ایران است.هونگ گفت: ما ایران را به تقویت بیشتر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترغیب می‌کنیم و امیدواریم که دور بعدی گفت‌و‌گوها میان ایران و 1+5 در اسرع وقت برگزار شود تا به راه‌حلی جامع، بلندمدت و مناسب دست یابند.

کد خبر 194464
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز