گاهی شهر من حالش خوب نیست، کمی‌تب‌دار می‌شود و حال ندار است و سرفه می‌کند... ساکنان شهر تهران با سرد شدن هوا و وارونگی آن،روزهای سختی را تجربه می‌کنند.

شهر من سرفه می‌کند

روزهایی که در تقویم شهر من ضربدر آلودگی خورده‌اند... مهندس سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:« شهروندان تهرانی در سال 1390 مجموعاً 218 روز هوای ناسالم و بسیار ناسالم را تجربه کرده‌اند.»

او گفت که میزان آلاینده‌های ذرات معلق، اکسیدهای نیتروژن و اکسید گوگرد از نظراستانداردهای سالانه همواره در وضعیت ناسالم بوده است و علاوه بر وضعیت ناسالم آلاینده های کلاسیک، آلاینده‌هایی نظیر بنزن و آزبست نیز در هوای این شهر در وضعیت نگران کننده‌ای قرار دارند.

به گفته‌ی مهندس هاشمی برآورد می‌شود وضعیت کیفیت هوای شهر تهران انواع بیماری‌های تنفسی، قلب و عروق، سکته‌های قلبی و مغزی و انواع سرطان‌های مرتبط را در حد چشم‌گیری افزایش دهد.
دانش‌آموزان در این آب و‌هوا چه می‌کنند؟

مهندس محسن گلی، دبیر کارگروه ستاد ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌ی محیط زیست شهر تهران می‌گوید:«در روزهای آلود‌گی هوا در هفته‌ی گذشته، دانش‌آموزان مدرسه‌ی سبز (منطقه‌ی یک شهرداری) بیانیه‌ای صادر کردندکه در آن خواسته شده بود در روزهایی که هوا خیلی آلوده است، نوجوانان و کودکان کم‌تر در شهر رفت‌وآمد کنند و بزرگ‌ترها حتی‌الامکان برای مسیرهای کوتاه، وسایل نقلیه‌ی شخصی را به‌کار نگیرند.»
به گزارش دوچرخه، مهندس گلی هم‌چنین خبر می‌دهد که در روز 29 دی، روز هوای پاک، دومین مدرسه‌ی سبز تهران در منطقه‌ی 2 ناحیه‌ی 7 انتخاب می‌شود. مدرسه‌های سبز مدرسه‌هایی هستند که فضای مناسبی از لحاظ زیست محیطی و فضای سبز در اختیار دارند.
او به‌ فعالیت‌های محیط زیستی دانش‌آموزان شهر تهران هم اشاره می‌کند و در این باره می‌گوید:«در ماه‌های گذشته دانش‌آموزان منطقه‌ی یک تهران به کوهستان رفته و به جمع‌آوری زباله‌ها از کوهستان و ارائه‌ی توصیه‌های زیست‌محیطی به شهروندان پرداخته‌اند.

کد خبر 194436
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز