همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که شمار داروهایی که ممکن است هنگام مصرف همزمان با گریپ‌فروت خطراتی ایجاد کنند، با ورود داروهای جدید به بازار در حال افزایش است.

grapefriut

به گزارش وب ام دی در حال حاضر بیش از 85 دارو وجود دارد که ممکن است با گریپ‌فروت تداخل کنند.

شمار داروهایی که ممکن است هنگام مصرف همزمان با گریپ‌فروت باعث عوارض جانبی بالقوه مرگبار شوند در طول چهار سال گذشته از 17 دارو به 43 دارو افزایش یافته است. این میزان معادل شش داروی بالقوه خطرناک در هر سال است.

این فهرست شامل برخی از داروهای استاتینی کاهنده کلسترول خون (مانند آترووستاتین، لووستاتین، و سیمواستاتین)، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدسرطان، و داروهای قلبی است. سالمندان که داروهای بیشتری مصرف می‌کنند و گریپ‌فروت بیشتری مصرف می‌کنند، بیش از همه در معرض خطر هستند.

گریپ‌فروت حاوی موادی به نام "فورانکومارین‌ها" است که آنزیمی تجزیه‌کننده برخی داروها در بدن را مهار می‌کند. بنابراین ممکن است میزان دارو در خون تا حد مسموم‌کننده بالا رود.

البته این مشکل فقط منحصر به گریپ‌فروت نیست. سایر مرکبات مانند نارنج، لایم، پوملو (گریپ‌فروت چینی) نیز حاوی فورانکومارین‌ها هستند، اما تا به حال به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

گریپ فروت و داروها 

پژوهشگران در این بررسی نوشته‌های پزشکی درباره گریپ‌فروت و تداخل دارویی را با استفاده از کلمات کلیدی جستجو کردند. آنها همچنین راهنمای مصرف داروهایی را که اخیرا در کانادا مجوز گرفته بود، را هم بررسی کردند. یافته‌های این پژوهشگران در جورنال انجمن پزشکی کانادا منتشر شده است.

داروهایی که با گریپ‌فروت تداخل می‌کنند، به طور خوراکی مصرف می‌شوند. میزان تاثیر گریپ‌فروت بر این داروها متفاوت است. در مورد برخی از داروها، فقط یک وعده خوردن گریپ‌فروت کافی باشد تا شخص تا میزان دارو را در خون بالا ببرد، گویی که فرد چندین دوز دارو را مصرف کرده است.

این تداخل ممکن است حتی در صورتی که گریپ‌فروت چند ساعت پیش از مصرف دارو خورده شده باشد، روی دهد. برای مثال درباره سیمواستاتین، اگر فرد پیش از مصرف دارو روزی یک لیوان 200 سی سی گریپ‌فروت برای سه روز خورده بود، نسبت به فردی که آب نوشیده بود، غلظت دارو در خون 330 درصد افزایش می‌یافت. این افزایش غلظت دارو می‌تواند باعث یک عارضه جانبی عضلانی بالقوه مرگبار به نام "رابدومیولیز" شود.

گریپ فروت و فراورده‌های آن ممکن است با طیف گسترده‌ای از داروها از داروهای قلبی تا داروهای هورمونی تداخل کنند. برخی از این داروها هنگامی که در فاصله کوتاهی از نوشیدن آب گریپ‌فروت، مصرف شوند، بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند تا زمانی میان مصرف دارو و نوشیدن آب گریپ‌فروت فاصله زمانی وجود داشته باشد. اما حتی اگر شما قرص‌تان را در شب پیش یا 12 ساعت پیش از مصرف گریپ‌فروت خورده باشید، باز هم ممکن است بین آنها تداخل بوجود بیاید.

بنابراین در صورتی که داروی مصرفی‌تان برای‌تان ضروری است، ممکن است لازم باشد مصرف آب گریپ‌فروت و سایر فراورده‌های آن را محدود کنید یا کاهش دهید.

به گفته این پژوهشگران تداخل گریپ‌فروت ممکن است با یک داروی خاص در یک رده دارویی باشد، نه لزوما همه داروهای آن رده. بنابراین این امکان برای دوستداران گریپ‌فروت وجود دارد که با جایگزینی دارو پس از مشاوره با پزشک معالج‌شان همچنان بتوانند میوه مطلوب خود را بخورند.

کد خبر 194338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز