پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: عشایر کوچنده کل کشور یک میلیون و 250 هزار نفر در قالب 220 هزار خانوار هستند که 65 درصد آن‌ها کمتر از 39 سال دارند؛ یعنی عشایر از جمعیت جوانی برخوردارند.

tribes

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در خوزستان، جهانشاه صدیق عنوان‌کرد: عشایر یک جامعه تولیدکننده در سطح کشور هستند که دو چهارم دام کشور را در اختیار دارند و 20 درصد پروتئین مربوط به دام را تولید می‌کنند. همچنین 35 درصد صنایع دستی را تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کنند و پنج درصد زمین‌های زراعی را نیز در حوزه فعالیت خود دارند.

وی افزود: سازمان امور عشایر کشور در تلاش است که زندگی عشایر را ساماندهی کند و در حال حاضر این ساماندهی را در قالب اسکان و تسهیل کوچ‌نشینی دنبال می‌کند.

رییس سازمان امور عشایر کشور بیان‌کرد: در ارتباط با اسکان یا ادامه به کوچ‌نشینی عشایر، استراتژی این سازمان ساماندهی عشایر در قالب‌های کوچ و اسکان است زیرا اسکان عشایر یک امر اجباری نیست و هر جا امکان تولید و درآمدزایی در جهت رفاه بیشتر عشایر فراهم باشد اسکان انجام می‌شود.

صدیق تصریح‌کرد: برای حمایت از کوچ عشایر، خدماتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و هر جا امکان تولید باشد زمینه را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم. هم‌اکنون در سطح کشور برای حضور عشایر در فعالیت‌های زنبورداری، پرورش ماهی و زراعت تلاش می‌شود.

وی اظهار کرد: عشایر در جریان زندگی و تولید همیشه با مشکل و بحران مواجه بوده‌اند به طوری که خشکسالی و بارندگی در زندگی آن‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و ما سعی می‌کنیم با مقابله با این بحران‌ها، مشکلات عشایر را کمتر کنیم.

رییس سازمان امور عشایر کشور ادامه‌داد: به طور مثال در خشکسالی‌های سال گذشته با استفاده از 70 تانکر سیار، به عشایر آبرسانی انجام و 37 هزار دستگاه تانکر ثابت در مناطق عشایر مستقر شد.

صدیق خاطرنشان‌کرد: عشایر در تامین علوفه نیز با مشکلاتی مواجه هستند که بخشی از نیاز به علوفه دام را از طریق علوفه‌های وارداتی و بخش دیگر را خود آن‌ها از منابع طبیعی مانند مراتع تامین می‌کنند.

وی بیان‌کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر به استناد آیین‌نامه ساماندهی عشایر که دولت در سال 84 تصویب کرد، در طول برنامه چهارم 280 میلیارد تومان از طریق سازمان امور عشایر و 520 میلیارد تومان از سوی سایر دستگاه‌های اجرایی، برای ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌های خدماتی عشایر هزینه شده که این اقدامات سرعت خدمت‌گذاری را به عشایر بیشتر کرده است.

رییس سازمان امور عشایر کشور در پایان از دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی خواست زمینه‌های لازم را برای آموزش عشایر فراهم کنند و همچنین مراکز درمانی و بهداشتی توجه بیشتری به عشایر داشته باشند زیرا عشایر همیشه در معرض بحران و بلایای طبیعی هستند

کد خبر 194261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز