همشهری آنلاین: همایش بین‌المللی نقش زنان مسلمان دانشمند در پیشبرد علوم و فناوری از سوی شبکه زنان دانشمند جهان اسلام با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه الجزایر با حضورمحققان کشورهای الجزایر، عراق، لبنان، تونس، قزاقستان، بحرین و فرانسه برگزار شد.

زنان

به گزارش همشهری آنلاین، همایش بین‌المللی "نقش زنان مسلمان دانشمند در پیشبرد علوم و فناوری" چهارشنبه 22 آذر در دانشگاه تهران با پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سخنرانی دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدرضا امام رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دکتر طیبه ماهروزاده رئیس شبکه زنان دانشمند جهان اسلام، دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، دکتر خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا (س) و دکتر مساعد عمار المساعدی رئیس دانشکده علوم اسلامی دانشگاه الجزایر در دانشکده الهیات دانشگاه تهران افتتاح شد.زنان

دکتر زهرا مصطفوی صبیه ارشد امام راحل، دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر جعفر مهراد رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC)، دکتر سید محمدعلی موسوی معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، دکتر محمدحسین کریم رایزن علمی سابق ایران در هند و شبه قاره، دکتر طوبی کرمانی رایزن علمی و فرهنگی سابق ایران در یونان و محققانی از کشورهای الجزایر، عراق، لبنان، تونس، قزاقستان، بحرین و فرانسه در مراسم افتتاحیه این همایش بین‌المللی حضور داشتند.

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به همایش بین‌المللی نقش زنان مسلمان دانشمند در پیشبرد علوم و فناوری که توسط دکتر ماهروزاده قرائت شد، آورده است: «نگاه امروز جامعه جهانی به حقوق، جایگاه و نقش زنان با توجه به خاستگاه فکری و اهداف خاص جوامع مختلف مبین این واقعیت است که متأسفانه رویکرد غالب در اکثر کشورهای جهان با حقوق و منافع واقعی زنان به عنوان نیمی از پیکره اجتماع، همسو و هماهنگ نیست. تفریط در موقعیت اجتماعی زنان و تحدید حقوق آنان از جمله دلایل افراط در بیان جایگاه زن در جامعه و تکوین جریانات فمنیستی تحت عنوان دفاع از حقوق و نقش اجتماعی زنان در برخی از کشورهاست.»

این پیام می‌افزاید: «تبیین نگاه اسلام به زن، برابری انسانی زن و مرد و امتیازبخشی به انسان اعم از زن و مرد بر اساس موازین غیرجنسیتی از جمله علم و دانش، جهاد و مبارزه در راه حق و تقوی و شایستگی‌های اخلاقی، نشانگر دیدگاه ممتاز و متمایز اسلام به عنوان آیین برتر جهانی در مقایسه با سایر ادیان و مکاتب بشری است.»

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین نقش‌آفرینی زنان مسلمان دانشمند در پیشبرد علوم و فناوری را یک ضرورت تاریخی دانسته و خاطرنشان کرده است: «سبقت حضور زنان به خصوص در عرصه علوم و فناوری نسبت به مردان گویای رویکرد نظام اسلامی در دفاع حقیقی از حقوق و نقش اجتماعی زنان و نیز شایستگی زنان مسلمان در فتح قله‌های رفیع علم و فناوری است.»

راهکار دکتر امام در مقابله با شبهه «محدودیت زنان در جمهوری اسلامی»

بر طبق این گزارش، حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمدرضا امام رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران با یادآوری اینکه این همایش بین‌المللی طی همکاری مشترک بین دانشگاه تهران و دانشگاه الجزایر و با نقش‌آفرینی شبکه زنان دانشمند جهان اسلام برگزار می‌شود، گفت: شبهاتی مبنی بر اینکه در اسلام و بالاخص در جمهوری اسلامی ایران به زن میدان عمل داده نمی‌شود، وجود دارد. در چنین شرایطی باید حقیقت‌هایی که در اسلام در رابطه با مقام عالی زن وجود دارد را بشناسیم و تبیین کنیم.

دکتر طیبه ماهروزاده، رئیس شبکه زنان دانشمند جهان اسلام نیز در ارائه گزارشی از کمیته علمی این همایش بین‌المللی گفت: 100 مقاله به این همایش بین‌المللی ارسال شده که 30 مقاله در حوزه‌های علوم انسانی، تجربی، فنی مهندسی و علوم پزشکی از سوی کمیته علمی همایش مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی همچنین از برگزاری نشست‌های علمی با عناوین علم و فناوری، مدیریت و اشتغال، آموزش و توانمندسازی زنان و سلامت و بهداشت روانی ظرف روزهای 22 و 23 آذر ماه در همایش بین‌المللی نقش زنان مسلمان دانشمند در پیشبرد علوم و فناوری خبر داد.

ترکیب جنسیتی دانشجویان در ایران و اقبال زنان به «علوم انسانی» در ایران

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز با اعلام اینکه چهار میلیون و 400 هزار دانشجو از مقطع کاردانی تا مقطع دکتری در دانشگاه‌های کشور با نظام‌های مختلف آموزشی در حال تحصیل هستند، درباره ترکیب جنسیتی دانشجویان کشور گفت: طبق آخرین آمار نسبت دانشجویان زن و مرد تقریبا مساوی است و در حدود 48 و 52 درصد است. در رشته‌های علوم انسانی نیز بیش از 60 درصد دانشجویان را زنان و کمتر از 40 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

وی زن را پیش‌برنده کاروان علم و فناوری در بشریت دانست و گفت: افراط و تفریط باعث شده تا نقش واقعی زنان را نداشته باشیم. وقتی امام راحل می‌فرمایند «از دامن زن، مرد به معراج می‌رود» این نشان‌دهنده نقش زنان در ظرفیت‌سازی برای پیشرفت است.

مهمترین عوامل پیشرفت علمی غرب از زبان رئیس دانشگاه تهران

بر طبق این گزارش، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران نیز در این مراسم در برشمردن مهمترین عوامل مهم پیشرفت علم در جهان غرب گفت: اتحاد، درهم تنیدگی و تبادل دانش بین دانشمندان جهان غرب و استفاده مناسب از علم سایر دانشمندان در تمام نقاط دنیا به عنوان عوامل مهم پیشرفت علم در جهان غرب محسوب می‌شوند.

وی افزود: خصت جهان غرب در تبادل دانش و اعطای علم به کشورهای در حال توسعه و بخصوص به دنیای اسلام، باید درس بزرگی به ما دهد تا به فکر اقدامی در مقابل این خصت باشیم.

رئیس دانشگاه تهران با تأکید بر توسعه شبکه زنان دانشمند جهان اسلام در کلیه کشورهای اسلامی، گفت: این شبکه باید منجر به هم‌افزایی در تولید علم در دانشمندان بویژه دانشمندان زن جهان اسلام شود. کنفرانس «نقش زنان مسلمان دانشمند در پیشبرد علوم و فناوری» که زمینه‌ای برای ایجاد همبستگی در زنان دانشمند جهان اسلام است نیز باید ادامه پیدا کند و هر سال به میزبانی یکی از کشورهای اسلامی برگزار شود.

دکتر فرهاد رهبر در خاتمه، این همایش بین‌المللی را نمایش قدرت در بین جامعه زنان مسلمان جهان دانست و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود این همایش برای افزایش سهم زنان مسلمان در زمینه تولید علم زمینه‌سازی کند.

کد خبر 194183
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز