مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون مالی و اداری شهرداری تهران از گشایش ال سی ۵۵۰ میلیون یورویی خط ۴ مترو طی ماه‌ها و با تلاش شبانه روزی خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، حسین محمد پورزرندی با اشاره به مشکلات پرداخت فاینانس خط ۴ مترو گفت: بدر ابتدا سیستم بانکی به دلیل بدهی سررسید فاینانس ۶۵۰ میلیارد تومانی مترو گذشته که ۲۹ درصد سود و جریمه نیز شامل آن شده بود حاضر به قبول آن نبودند و مشکل اول راضی کردن این بانک‌ها بود که برای این کار بالغ بر ۴۰-۵۰ جلسه با وزارت دارایی، بانک مرکزی، بانک‌های دیگر و... برگزار کردیم و در ‌‌نهایت صورتجلسه‌ای تنظیم شد تا ۲۵ درصد دیون مترو را شهرداری سالی ۵ درصد ۵ ساله پرداخت کند و مابقی آن را به صورت کارسازی املاک و غیر نقد پرداخت کند تا به این ترتیب ال سی مترو گشایش یابد.

پورزرندی ادامه داد: این مرحله با رفع اشکالاتی طی شد، اما در مرحله بعدی این مشکل را مطرح کردند که چه کسی ضمانت این ال سی را می‌کند که در جلسات مختلف توانستیم این موضوع را نیز تعیین تکلیف کنیم، اما مشکل بعدی این بود که از ما خواستند تا از پیش پرداخت ۱۵ درصدی، نیمی از آن را که سهم شهرداری است پرداخت کنیم و با توجه به رقم ۵۵۰ میلیارد یورویی این فاینانس، پرداخت این میزان بسیار مشکل بود.

معاون شهردار تهران افزود: یک روز قبل از سالگرد رحلت حضرت امام، ساعت یک بعد از ظهر بود که به ما گفتند رئیس جمهور می‌خواهند به چین سفر کنند و اگر امروز تا ساعت ۵ بعد از ظهر ۸۵ میلیارد تومان واریز شود این کار امکان پذیر است که ما به هر زحمتی که بود این کار را نیز انجام دادیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ۲۲ خرداد نیز به ما اعلام شد که باید هفت میلیارد دیگر واریز کنیم و به این ترتیب ال سی موقتی از طریق بانک کارگزار برای طرف چینی صادر شد اما بعد از مدتی مطرح کردند که چون حق بیمه و حق مدیریت مشخص نشده است این ال سی مجددا برگشت خورده است که این موضوع همزمان شد با بالا رفتن ارز و اولویت بندی‌هایی که مشکلات ما را چندین برابر کرد، چراکه فرآیندی طولانی طی شد تا سرانجام مشخص شود که باید از کدام اولویت و بر اساس کدام نرخ ارز این کار را برای ما انجام دهند و چندین جلسه و کمیسیون برگزارو فرآیندی بسیار طولانی و پیچیده طی شد تا بعد از سه ماه مشخص شد که این ال سی با ارز مبادله‌ای گشایش یابد.

پورزرندی با بیان اینکه این مشکلات به همین جا ختم نشد و همچنان ادامه داشت، گفت: بعد از طی این مراحل، بانک کارگزار اعلام کرد که سهم دولت واریز نشده که در ‌‌نهایت توافق شد تا با ضمانت شهرداری و چک از مترو این کار انجام و از دولت نیز پیگیری کنیم تا این سهم را پرداخت کند و در این میان به دلیل تغییر نرخ ارز، مجدد ۵/۶ میلیارد تومان پرداخت کردیم و حتی از ما خواستند تا ۵/۶ میلیارد تومان سهم دولت را نیز پرداخت کنیم و در ‌‌نهایت گفتند که این ال سی گشایش یافته است و طرف چینی اعلام کرده که پیش پرداخت اولیه آن آماده پرداخت است که امیدواریم محقق شود.

به گفته وی بازپرداخت این ال سی از سه سال بعد از زمان دریافت است و از اوایل دی این پول وارد سیستم می‌شود.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران با بیان اینکه این سخت‌ترین فاینانسی بود که در این مدت شهرداری دریافت کرده است، افزود: این درحالی است که فاینانس خط ۴ مترو آن چیزی بود که دولت وعده کمک آن را داده بود و اگر تلاش شبانه روزی و گروهی نبود، قطعا این موضوع محقق نمی‌شد.

کد خبر 193907
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز