یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: «ریکاردو زیپولی» عکاس برجسته جهانی نمایشگاهی از آثارش را همزمان با چهلمین جشنواره هنر محیطی، در هنرمندسرای هرمز برپا می‌کند.

عکاسی

به گزارش ایسنا، چهلمین جشنواره هنر محیطی، در حالی امسال به صورت غیرمتمرکز در هرمز برگزار می‌شود که ریکاردو زیپولی مجموعه‌ای از آثارش را با عنوان «یک خلیج، یک تنگه و یک دریا» در هنرمندسرای هرمز به روی دیوار می‌برد.

این آثار در فاصله سال‌های 1975 تا 1995 عکاسی شده است و 36 قطعه عکس از بندر عباس، چابهار، جزیره هرمز و قشم را دربر می‌گیرد.

ریکاردو زیپولی به همراه «جیانا مگنولفی» و پسرش «دومینکو» روز یکشنبه - 26 آذر ماه - وارد جزیره هرمز می‌شوند و در این مدت میهمان هنرمندسرا خواهند بود و در همین روز نیز نمایشگاه آثار او افتتاح خواهد شد.

این نمایشگاه که با حمایت دپارتمان مطالعات آسیائی و شمال آفریقای دانشگاه سافوسکاری (Ca' Foscari) ونیز در ایتالیا برگزار می‌شود، تا 28 فروردین 1392 ادامه خواهد داشت.

ریکاردو زیپولی در سال 1952 در پراتو (ایتالیا) به دنیا آمد.

در سال 1975 در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه ونیز فارغ التحصیل شد و از آن زمان تاکنون در همان دانشگاه مشغول به تدریس زبان و ادبیات فارسی است.

او از سال 2010 به تدریس «درک و خلق عکاسی» در همان دانشگاه مشغول شد و از سال 1990 تا 1996 و از سال 1999 تا 2005 مدیر گروه مطالعات اوراسیا Dipartimento di Studi Eurasiatici دانشگاه ونیز را بر عهده داشت و به عنوان نویسنده با ناشرین بسیاری در زمینه ادبیات معاصر فارسی کار کرده است.

این عکاس جهانی با علاقه خاصی که به نویسندگان سبک هندی ( به ویژه صائب و بیدل) داشت، ترجمه کارهای بسیاری را به عهده گرفته است.

در سال 1982 جایزه لئون تراورسو را به خاطر ترجمه قابوسنامه برای اولین بار از آن خود کرد.

او همچنین اولین کسی بود که با برگردان کتاب‌های اشعار «همراه با باد» و به دنبال «آن گرگی در کمین» به زبان ایتالیایی از آثار عباس کیارستمی، او را به خوانندگان غربی معرفی آغاز کرد.

آثار او برای اولین بار در سال 1976 در موسسه هنرهای معاصر لندن و برای دومین بار در سال 1977 در دیافرامای میلان به نمایش درآمد.

از آن زمان تا به حال نمایشگاه‌های بسیاری از آثار او برپا و بسیاری از کارهایش در ایتالیا و کشورهای دیگر چاپ شده است. ( در سال 1977 شماری از کارهای او در چهاردهمین دوسالانه هنر سائوپائولو در برزیل به نمایش درآمد).

در سال 1978 با دریافت دیپلم کارگردانی فیلم و کارگردانی عکس از مرکز فیلمبرداری تجربی رم " Centro Sperimentale di cinematografia" فارغ التحصیل شد.

Venezia alle finestre" ، ونیز 2006" کتاب عکسی است با موضوع انعکاس پنجره‌های ونیزی به همراه برگردان ایتالیایی ابیاتی از بیدل (عکس‌ها در شهرهای رم، ونیز، تهران، پوتسدام و پاریس به نمایش درآمدند).

در سال 2007 مدیریت نمایشگاه عکس‌هایی با موضوع ایران را به نام «ایران، مردم، راه‌ها و مناظر» که شامل مجموعه‌ای از عکس‌های عباس کیارستمی، ریکاردو زیپولی و 56 عکاس معاصر دیگر بود را برعهده گرفت و تعدادی از عکس‌هایش با موضوع مناظر ایران را به نمایش درآورد.

او در سال 2008 مجموعه‌ای از عکسهایش را در موزه هنرهای معاصر تهران و Maison Europeenne de la photographie خانه عکاسان اروپا در پاریس به نمایش گذاشت.

 

کد خبر 193782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز