همشهری آنلاین: ماهواره ناسا از فوران آتشفشان تولباچیک روسیه تصاویر هوایی زیبایی در دو نور مرئی و فروسرخ به ثبت رسانده و شدت آن را از بالا به نمایش گذاشته است.

آتشفشان

به گزارش NBC، ماهواره Earth Observing 1 ناسا یا EO-1 یکی از پیشرفته‌ترین ماهواره‌ها در تصویربرداری از زمین به شمار می‌رود. این ماهواره در روز اول دسامبر از فوران خاکستر و بخار و مواد مذاب از میان یک آتشفشان در روسیه تصویربرداری کرد.

تصویر نور مرئی که این ماهواره‌ از آتشفشان تولباچیک به ثبت رسانده است ستونهایی از دود و خاکستر را به همراه ردی خاکستری از مواد مذاب به نمایش می‌گذارد که مسیر حرکت آن تصویر را برش داده است.

تصویر هوایی

در مقابل،‌تصویر فروسرخی که EO-1 از این آتشفشان به ثبت رسانده سرخی کابوس مانندی از رودی از مواد مذاب را به تصویر کشیده است که از میان منظره‌ای سبز رنگ در حال عبور است. دلیل شدید بودن غلظت رنگها در این تصویر،‌استفاده از رنگهای غیرواقعی برای نمایش دادن طول موج در طیف فروسرخ است.

رنگ سرخ مواد مذاب نشان از حرارت بالای مواد مذاب دارد درحالی که رنگهای سبز نشان‌دهنده محیط سردتر در شبه‌جزیره کامچاتکا است. فوران آتشفشات تولباچیک روسیه اعلام بازگشت این آتشفشان به دوران فعالیت پس از 36 سال خاموشی است. مواد مذاب جاری شده از این آتشفشان تا کنون دو کمپ تحقیقاتی را ویران کرده و مدارس نزدیک به این منطقه برای حفظ ایمنی تخلیه و تعطیل شده‌اند.

تصویر هوایی

برخی از محققان نگران هستند که این آتشفشان بتواند فورانی به قدرت فوران آتشفشان ایجایفالاجوکول ایسلند به وجود بیاورد،‌ فورانی که برای هفته ها منجر به مختل شدن خطوط هوایی در بخشهایی از اروپا شد.

کد خبر 193773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز