طبس- حمیدرضا حجازی: مردم طبس این روزها در پی بروز شایعاتی مبنی بر محروم شدن این شهر از خط دوم انتقال آب به استان یزد اعتراض‌های فراوانی داشته اندو خواهان رسیدگی به این مسئله هستند که طبس از این خط انتقال آب محروم نماند.

خط انتقال آب کارون به یزد

شهرستان طبس با 57هزار کیلومترمربع وسعت با توجه به واقع شدن در منطقه کویری از کم‌آبی و خشکسالی رنج می‌برد و به همین‌خاطر به‌نظر می‌رسد انتقال آب از دیگر مناطق، تنها راه تداوم حیات در این شهرستان باشد اما شنیده‌ها حکایت از این دارد که نام طبس در فهرست شهرهای بهره‌مند از آب انتقالی کارون به یزد قرار ندارد. این در حالی است که تمامی شهرهای استان یزد از این آب بهره‌مند خواهند شد. سید ماشاءالله شکیبی، نماینده مردم طبس در دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون کشاورزی و آب ادوار مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: در شورای‌عالی آب کشور به ریاست رئیس‌جمهور، یک‌میلیارد مترمکعب آب مازاد کارون به فلات مرکزی ایران اختصاص یافت و مقرر شد که از این مقدار 300میلیون مترمکعب به استان یزد منتقل شده و براساس جدولی که در وزارت نیرو تصویب شده است از این میزان 75میلیون مترمکعب نیز به شهرستان طبس اختصاص یابد. وی افزود: این مصوبه به شرکت آب منطقه‌ای استان یزد نیز ابلاغ شده است.

دکتر عبدالله‌زاده، نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی نیز در نماز عید فطر امسال با تأکید بر اینکه شهر بدون آب یعنی شهر راکد و بدون پیشرفت، تصریح کرد: با اولویت‌بندی در نیازهای شهرستان و حوزه انتخابیه به مشکلات رسیدگی و در جهت رفع آنها اقدام کرده‌ایم، که اولویت اول حوزه و به‌ویژه طبس مسئله کمبود آب است و در این راستا مطالبه مردم در مورد سهم آب طبس از خط دوم انتقال آب کارون به وزیر نیرو منعکس‌شده و با جدیت پیگیر آن هستم. شایان ذکر است فرماندار سابق طبس نیز در جلسه شورای راهبردی آب استان یزد در سال 1387که به ریاست فلاح‌زاده استاندار یزد تشکیل شده بود انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را تنها راه تداوم حیات در طبس دانسته بود. مهدی کیانی‌مقدم در آن زمان با اشاره به اینکه براساس اطلاعات موجود در زمان تصویب ضرورت اجرای خط دوم انتقال آب به استان یزد، شهرستان طبس نیز در زمره شهرهای مشمول این طرح قرار داشته خواستار اختصاص سهم مناسبی از آب خط مذکور به طبس شده بود. به‌هرحال به‌نظر می‌رسد که مسئولان استانی یزد باید هرچه سریع‌تر در این زمینه شفاف‌سازی کنند تا با پایان یافتن شایعات مطرح شده، برنامه‌های ازپیش‌تعیین‌شده این شهرستان به‌ویژه در زمینه صنعت که برای اجرا به آب نیاز دارند دچار تغییر یا وقفه نشوند.

کد خبر 193603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز