همشهری‌آنلاین: اختلاف‌های شدید، مانع دستیابی به نتیجه در گفتگوهای زیست محیطی در دوحه است. قرار است این نشست هفدهم آذر به پایان برسد.

 

more  آشنایی با چارچوب کنوانسیون تغییرات اقلیمی (UNFCCC)

به گزارش شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، گفتگوهای بین‌المللی درباره تغییرات اقلیمی در دوحه قطر همچنان در بن بست قرار دارد.

این درحالی است که اتحادیه اروپا قول داده است کمک‌های بیشتری در زمینه زیست محیطی به کشورهای در حال توسعه ارائه کند. کشورهای اروپایی وعده دادند در هشت سال آینده کمک شش میلیارد و هشتصد میلیون یورویی در اختیار این کشورها قرار می‌دهند.

از این مبلغ برای کمک به کشورهای در حال توسعه به منظور کاهش دادن آلاینده های کربنی و کاهش اثر گلخانه‌ای و مبارزه با بلایای طبیعی از قبیل خشکسالی و سیل و مهار کردن آب‌های سطحی استفاده خواهد شد.

قرار است نشست دوحه فردا به پایان برسد. اما درباره اهداف بسیار محدود از قبیل تمدید طرح سازمان ملل متحد درباره تغییرات زیست محیطی تا سال دو هزار و سیزده هم اختلاف‌های جدی وجود دارد.

فقدان منابع مالی لازم برای مقابله با تغییرات زیست محیطی، مانع جدی در مسیر نتیجه بخش بودن گفتگوهای دوحه است. بویژه در شرایطی که کشورهای اروپایی و غربی با مشکلات مالی مواجه هستند نمی توانند کمکهای مالی چندانی به این منظور اختصاص دهند. سازمان ملل متحد نیز نتوانسته است کشورهای حاضر در اجلاس دوحه را به سمت توافقی در این زمینه سوق بدهد. کشورهای آفریقایی از اینکه کشورهای توسعه یافته به وعده های خود برای کمک به این کشورها عمل نکرده اند بسیار خشمگین هستند.

به نظرهم نمی رسد این گفتگوها بتواند سبب از بین رفتن شکاف عمیقی شود که میان کشورهای حاضر در نشست دوحه وجود دارد. باید توجه داشت که اعتبار پیمان کیوتو امسال پایان می یابد و باید به فکر جایگزینی برای آن بود. طرح التزام بلندمدت دیگر طرح مطرح در این زمینه است که در قالب آن کشورهای مختلف متعهد شوند برای مقابله با مشکلات زیست محیطی اقدام جدی انجام بدهند

کد خبر 193499
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز