همشهری آنلاین: در پیشرفت‌های اخیر، گروهی از محققان دانشگاه کمبریج از خون بیماران، سلول‌های بنیادین شخصی گرفته و از آن برای درمان تعداد ریادی از بیماری‌ها استفاده کرده‌اند.

منبع جدید سلول‌های بنیادین، درمان بیماری‌ها را ساده‌تر می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، یک گروه از محققان اعتقاد دارند که پیشرفت‌های صورت گرفته می‌تواند یکی از ساده‌ترین و بی‌خطرترین منابع سلول‌های بنیادین باشد.

سلول‌های بنیادین اجزای اصلی رشد بافت هستند. آنها می‌توانند به هرکدام از انواع دیگر سلول‌های بدن تبدیل شوند، پس باید بتوانند همه چیز را از قلب تا مغز بازسازی کنند.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این سلول‌ها برای ساخت رگ‌های خونی نیز نقشی برعهده دارند.

این اکتشاف گزینه متفاوتی به عنوان یک منبع جدید برای سلول‌های بنیادین ارائه می‌کند، منبعی که پیش‌تر جنین بوده و بحث‌ها و مناقشات بسیاری به دنبال داشته است.

کارشناسان تاکنون نشان داده‌اند که سلول‌های پوستی گرفته شده از یک فرد بالغ را می‌توان به نوعی به عنوان سلول بنیادین درنظر گرفته، سلولی که بدن باید آن را به عنوان بخشی از خود درنظر گیرد در غیر این صورت آن را پس خواهد زد.

دکتر آمر رانا، به عنوان یکی از اعضای این گروه اظهار داشت: این شیوه جدید بهتر از نمونه گیری از پوست است. ما از داشتن شیوه‌ای موثر و کاربردی برای تولید سلول‌های بنیادین از یک نوع سلولی که در خون یافت می‌شود بسیار هیجان زده هستیم.

وی افزود: گرفتن این نمونه بافت‌ها به ویژه برای کودکان و سالخوردگان ناخوشایند هستند اما گرفتن نمونه خون برای همه بیماران امری عادی تلقی می‌شود. محققان می‌توانند به جای آنکه بی درنگ این سلول‌های بنیادین را تهیه کنند، سلول‌های خونی را ذخیره کرده و آنها را در مرحله بعدی به سلولهای iPS تبدیل کنند.

این درحالی است که کارشناسان هشدار داده‌اند که هنوز اطمینان ندارند که استفاده از چنین سلول‌های بنیادینی برای انسان‌ها بی خطر است یا خیر.

این تحقیق با حمایت بنیاد قلب بریتانیا، شورای مرکز تحقیقات این کشور و تراست ولکام انجام شده است.

شنون آمویلز، مشاور تحقیقاتی BHS اظهار داشت که این سلول‌ها پتانسیل عالی برای تحقیق و درمان آینده بیماری‌های قلبی عروقی تلقی می‌شوند. اینکه بتوانیم سلول‌های iPS از یک نمونه خونی فراهم کنیم تحقیقات را برای پیشبرد این فناوری تسهیل و تسریع می‌کند.

کد خبر 193383
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز