گروه شهری: حال وهوای تهران این روزها از همه روزها بدتر است. به راحتی می‌توان غبارآلودگی را درهوای تهران به چشم دید و بوی دود را استشمام و سوزش چشم، تنگی نفس و سردرد را احساس کرد.

شورای شهر

شهر تهران به حالت نیمه تعطیل درآمده اما مردم حتی در خانه‌ها‌یشان از شر آلودگی هوا در امان نیستند. کار به جایی رسیده که وزیر بهداشت و درمان از مردم تهران خواسته است چنانچه می‌توانند از تهران خارج نشوند.پنج آلاینده اصلی هوا شامل منواکسیدکربن، دی‌اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و اُزن سال‌هاست که در تهران به‌ویژه در فصل سرما بسیار بالاتر از استاندارد‌های جهانی قرار دارد و خطر مرگ، ضعف حافظه و کاهش بهره هوشی 10 میلیون جمعیت ساکن در شهر تهران را تهدید می‌کند.

سرمایه ارزشمند طبیعی شهر تهران نظیر دره‌های کوهستانی شمیرانات که روزی خوش آب وهوا‌ترین نقاط این شهر بودند، هم‌اکنون در معرض تهدید انواع ترکیبات آلی خطرناک قرار گرفته‌اند و تبدیل به آلوده‌ترین مراکز جمعیتی شده‌اند اما هنوز دولت در قبال پرداخت مطالبات قانونی برای گسترش حمل‌ونقل عمومی که می‌تواند تأثیر مستقیمی درکاهش آلودگی هوا داشته باشد، مقاومت می‌کند.
«کاهش آلودگی هوا غیرممکن نیست بلکه اراده‌ای برای حل این بحران وجود ندارد»؛ این سخنی بود که دیروز از سوی معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر بر آن تأکید شد.

دیروز شورای اسلامی شهر تهران در شرایطی که تهران در حالت نیمه‌تعطیل به‌سر می‌برد با تشکیل جلسه بیشترین وقت خود را به بحران آلودگی هوا اختصاص داد. در این جلسه ابتکار طی سخنانی با اشاره به تعطیلی دوروزه پایتخت و تأثیر منفی آن بر اقتصاد شهروندان تهرانی از مدیریت شهری خواست تا در قبال این وضعیت سکوت اختیار نکنند.

از نظر این عضو شورای شهر بسیاری از کلانشهر‌های دنیا ازجمله توکیو، آتن و مکزیکوسیتی طی اجرای برنامه‌های مدون و یکپارچه توانسته‌اند آلودگی هوای شهرشان را کاهش دهند. وی در این‌باره به ذکر مثالی پرداخت و از تصویب برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سال 78سخن گفت که اجرای آن تا سال 84موجب شد 80در صد آلودگی خودرو‌ها کاهش یابد و سرب از سوخت حذف شود.

ابتکار در عین حال از اینکه اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا از سال 84به بعد جدی گرفته نشد و حتی خودرو‌های دیزلی که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت آلاینده‌های سرطانزا تولید می‌کنند نیز وارد شدند، گفت:‌ یکی از مشکلات دیگر ما این است که نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز به عقب افتاد. اشکال در ارتقای استاندارد موتورسیکلت‌ها و تأخیر در تعویض کاتالیست تاکسی‌ها از نظر رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نشان‌دهنده آن است که اصولا سازوکار جدی مدیریتی برای کاهش آلودگی هوا وجود ندارد و برای تعهدات و مسئولیت‌ها اهمیتی قائل نیستیم.

نامه شورای شهر به دولت و مجلس

دیروز در نهایت، اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که طی نامه‌ای از دولت و مجلس شورای اسلامی بخواهند که اقداماتی براساس مصوبات دولت و شورا در جهت اجرای برنامه جامع بازنگری شده کاهش آلودگی هوا که به تصویب دولت هم رسیده است انجام شود.
اعضای شورای شهر از دولت، راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران خواستند تا به‌صورت مسئولانه تری برای حل معضل آلودگی هوا اقدام کنند. آنها همچنین پیشنهاد دادند تا سازمان محیط‌زیست نسبت به اصلاح مسائل فنی و صنعتی کارخانه‌های آسفالت موجود در غرب استان تهران که آلاینده‌هایشان با وزش باد به سمت شرق تهران می‌آید اقداماتی را انجام دهد.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز خواستار آن شد که شورای شهر کار عملی تری انجام دهد و گفت: به این منظور می‌توانیم کمیته‌ای تشکیل دهیم تا شورا هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌های مختلف دولتی و نهاد‌های مربوطه باشد.وی با اشاره به کمبودها در بخش حمل‌ونقل عمومی شهر یادآور شد: براساس طرح جامع حمل‌ونقل قرار بود 11هزار اتوبوس در تهران وجود داشته باشد که تنها 6هزار دستگاه آن محقق شده است که البته بسیاری از آنها فرسوده‌اند. در بحث مینی‌بوسرانی هم معضلات جدی وجود دارد. معاینه فنی تاکسی‌ها و خودرو‌های شخصی هم که روند خوبی را داشت طی می‌کرد رها شده‌اند. برهمین اساس مهندس چمران تأکید کرد که این نامه به دولت و مجلس داده خواهد شد تا اقدامات قانونی و مصوب برای اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا انجام شود.

کد خبر 193361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز