سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه استنفورد به تکنیک جدیدی برای مشاهده جریان خون در حیوانات زنده دست یافتند

وضوح بی‌سابقه از جریان خون

به گزارش خبرگزاری مهر، تکنیک جدید مشاهده جریان خون دربرگیرنده نانولوله‌های کربنی و لیزر است و به محققان این امکان را می‌دهد که بیماری‌های شریانی را بهتر مطالعه و درمان کنند.

این محققان با استفاده از یک تکنیک ابداعی تصویربرداری فلورسنت این امکان را فراهم کردند که ضربان امواج رگ‌های خونی حیوانات زنده را با وضوح بی سابقه مشاهده کنند.وضوح بی‌سابقه از جریان خون

در مقایسه با تکنیک‌های تصویربرداری عادی، این تکنیک میزان تصویری بسیار شفاف از جریان خون ارائه می‌کند.

این تکنیک که از آن با عنوان تصویربرداری نزدیک مادون قرمزII یا NIR-II یاد می‌شود نیازمند تزریق محلول‌ آبی با استفاده از نانولوله‌های کربن به جریان خون است.

پس از آن محققان یک لیزر را که نور آن در برد نزدیک مادون قرمز ( طول موج حدود 0.8 میکرون) روی حیوان، که در این مورد یک موش بود، قرار دادند.

این نور موجب می‌شود که نانولوله‌هایی که به طور خاص برای طول موج‌های بلندتر از 1 تا 1.4 میکرون طراحی شده نور را منعکس کنند که در نتیجه آن ساختار رگهای خونی مشخص می‌شود.

نور نانولوله‌ها در طول موج‌های بسیار بلندتر از تکنیک‌های تصویربرداری عادی برای به دست آوردن تصاویر واضح از رگ‌های کوچک خونی مهم است. طول موج‌های بلندتر نور پراکندگی کمتری دارند و تصاویر واضح‌تری از رگ‌ها ارائه می‌کند.

یکی دیگر از مزایای آشکار کردن چنین نورهایی با طول موج بلند این است که آشکار ساز با پارازیت پس زمینه کمتری رو به رو است، چرا که بدن در این برد طول موج، فلورسنت خودکار تولید نمی‌کند.

این تحقیق علاوه بر جزئیات ارائه شده دارای ویژگی دست یابی سریع به تصویر است که این امکان را برای محققان فراهم می‌کند که جریان فشار خون را در زمان حقیقی اندازه گیری کنند.

تحقیقات دانشگاه استنفورد توسط هنجی دایی، استاد شیمی و جان کوک، استاد پزشکی قلبی عروقی و نگان هانگ، استادیار جراحی قلب و عروق انجام شده است.

گام بعدی این تحقیق این است که این فناوری به سادگی برای انسان قابل استفاده شود. به این منظور ملکول‌های فلورسنت جایگزین باید مورد بررسی قرارگیرد.

کد خبر 193271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز