گروه ادب و هنر: شمارش معکوس برای آغاز جشنواره‌های فجر آغاز می‌شود. تا برگزاری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر کمتر از 80 روز دیگر باقی‌مانده و شنیده‌ها حاکی از آن است که بودجه این جشنواره نسبت به دوره گذشته کمتر شده‌است.

موسیقی


اگر سال گذشته بودجه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر رقمی نزدیک به 800میلیون تومان اعلام شد، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که رقم بودجه بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر نزدیک به 600میلیون تومان اعلام شده‌است. نخستین‌بار مسئله کم شدن بودجه بیست‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر در نشست خبری حسن ریاحی ، دبیر جشنواره اعلام شد؛ بودجه‌ای که باعث شد گروه‌های کوچکی به جشنواره دعوت شوند. به گفته دبیر جشنواره سال گذشته با توجه به رایزنی‌های زودهنگام و مشاورحرفه‌ای در این بخش گروه‌های سرشناس بین‌المللی به جشنواره‌ آمدند. اما نگرانی از بودجه کم تنها به جشنواره موسیقی اختصاص ندارد.این نگرانی بین اهالی تئاتر هم وجود دارد. هرچند که معاون هنری وزیر در گفت‌وگو با ایسنا از خبرنگاران خواسته‌است که نگران اوضاع اقتصادی جشنواره فجر نباشند. او در این‌باره خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با کاهش پرسنل، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و حذف هزینه‌های غیرضروری جشنواره امسال را مدیریت کنیم.

ستاد برگزاری جشنواره بیست و هشتم موسیقی فجر از اسفندماه سال گذشته با انتخاب حسن ریاحی به‌عنوان دبیر جشنواره فعالیت خود را آغاز و فراخوان دعوت از گروه‌های داخلی و خارجی را اعلام کرده است. این دوره از جشنواره با انتشار فراخوان زودهنگام رکورد بی‌سابقه‌ای در انتشار فراخوان جشنواره‌ موسیقی فجر را رقم زد. گرچه زمان ارسال آثار تا پایان مردادماه اعلام شد، اما استقبال متقاضیان برای شرکت درجشنواره باعث شد که ارسال آثار تا 31شهریورماه ادامه یابد. جشنواره موسیقی فجر که وارد بیست و هشتمین سال زندگی‌ خود شده است تغییرات تازه‌ای را در این دوره شاهد خواهد بود. یکی از این تغییرات حذف بخش پژوهش از جشنواره موسیقی فجر است که توسط دبیر جشنواره اعلام شد. البته ریاحی جایگزین بخش پژوهش را هم اعلام کرد؛پخش فیلم‌های مستند از هنرمندان موسیقی. به‌نظر می‌رسد که حذف بخش پژوهش ربط چندانی به کم شدن بودجه جشنواره نداشته‌باشد، چرا که ریاحی در گفت و گو با مهر از عدم‌استقبال مخاطبان از نشست‌های تخصصی موسیقی گفته‌است و به همین دلیل است که به جای بخش پژوهشی جشنواره در این دوره مرور آثار سینمای مستند در حوزه هنر موسیقی جایگزین می‌شود.

اگر سال گذشته کمبود بودجه باعث دعوت از گروه‌های کوچک بین‌المللی شد، باتوجه به کم شدن بودجه این دوره از جشنواره، این نگرانی وجود دارد که چه گروه‌هایی به جشنواره دعوت شده‌اند؟ هرچند که شایعاتی از برگزار نشدن بخش بین‌المللی این دوره از جشنواره به گوش می‌رسد، اما خالق سرود جمهوری اسلامی ایران در نیمه‌های مهرماه در گفت و گو با شبکه ایران از حضور چند کشور خارجی خبر داده‌است. او گفت: همانطور که قبلا اطلاع‌رسانی شده بود از سه چهار ‌ماه گذشته‌ دربخش بین‌الملل گروه خارجی خوبی از کشورهای اروپایی چون فرانسه، آلمان، هلند، اسپانیا، بولیوی، مالی و... مشخص و دعوت شده است. هرچند که ریاحی در همین گفت‌وگو به کمبود بودجه این دوره اشاره کرد؛ به‌دلیل محدودیت مالی نمی‌توانیم جشنواره موسیقی را به‌صورت گسترده برگزار کنیم. چند دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر با شعار حمایت از جوانان برگزار می‌شود و ظاهرا همین اتفاق قرار است در جشنواره تئاتر هم رخ دهد. سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر در حالی برگزار می‌شود که جای خالی چهرهای تئاتری در این دوره دیده می‌شود. حمید شاه‌آبادی در قسمتی دیگر در گفت و گویش با ایسنا گفته است جشنواره تئاتر فجر وامدار و نیازمند هیچ چهره‌ای نیست بلکه این چهره‌ها هستند که نیاز دارند برای اعتبار خودشان از ظرفیت‌ها و استعدادهای جشنواره تئاتر فجر استفاده کنند.

کد خبر 193130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز