همشهری آنلاین: استادان خوشنویسی کشور در روز جمعه 10 آذر طی مراسمی در هتل هویزه تهران، آمادگی خود را برای برگزاری نمایشگاه خوشنویسی با عنوان محمد رسول الله اعلام کردند.

نقاشی

به گزارش همشهری آنلاین، حلقه وصل خوشنویسان طی فراخوانی از استادان خوشنویسی سراسر کشور دعوت کرد تا در حرکتی جمعی و در بالاترین سطح هنری نسبت به عرض ارادت به ساحت پیامبر گرامی اسلام و خلق و ارائه اثر با موضوع حضرت محمد(ص) اقدام کنند.

در نشست روز جمعه (10 آذرماه) که با حضور بیش از 60 تن از اساتید هنر خوشنویسی در هتل هویزه تهران برگزار شد، ابتدا استاد رضا صفری، سخنگوی حلقه وصل خوشنویسان، گفت: این اقدام حرکتی است برای ادای دین و عرض ارادت به ساحت حضرت محمد مصطفی (ص) تا با برپایی نمایشگاهی از آثار استادان خوشنویسی، ضمن برائت از اقدام هتاکان به آن حضرت با بهره گیری از هنر قدسی خوشنویسی به وصف شخصیت و منش آن پیامبر رحمت مبادرت شود.

وی با تاکید بر این که حلقه وصل خوشنویسان متشکل از تمامی خوشنویسان و استادان این هنر در کشور است، ادامه داد: تمام تلاش ما خدمت به هنر خط و جامعه هنرمندان خوشنویس است و ما همه خوشنویسان را عضوی از این حلقه می‌دانیم.

صفری با اشاره به اقدام قبلی حلقه وصل خوشنویسان، برپایی نمایشگاهی در حمایت از سیل زدگان پاکستان با عنوان «خط مهربانی» را یادآور شد و گفت: زمانی که تصمیم گرفتیم تا نمایشگاهی از آثار خوشنویسی را در حمایت از مردم سیل زده پاکستان برپا کنیم، انتظار آن همراهی پرشور را از جامعه خوشنویسان نداشتیم، اما آن حرکت نشان داد که تک تک استادان و هنرمندان نسبت به اتفاقات پیرامونی خود حساس بوده و آماده همکاری و مشارکت در این قبیل فعالیت ها هستند.

وی ضمن تشریح جزئیات برپایی نمایشگاه محمدرسول الله، درباره مهلت ارائه آثار و زمان و مکان نمایشگاه گفت: قرار بر این است تا نمایشگاه خوشنویسی محمد رسول الله در اسفند ماه سال جاری در مرکز فرهنگی هنری صبا برگزار شود و استادان تا اول بهمن ماه باید آثار خود را برای ارائه به نمایشگاه آماده کنند.

وی ادامه داد: ترجیح بر این است تا استادان با نگاهی نو نسبت به خلق اثری تازه اقدام نمایند هرچند که امکان عرضه آثار از قبل خلق شده استادان با همین موضوع نیز در کنار آثار جدید فراهم خواهد شد.

صفری درباره دیگر فعالیت های جنبی نمایشگاه اضافه کرد: قرار است تا به منظور انعکاس بیشتر این حرکت و بازتاب ارادت اهالی هنر خوشنویسی نسبت به چاپ نفیس کتاب آثار خلق شده با معرفی آثار به زبان های مختلف اقدام شده و نیز تولید فیلمی مستند از روند برپایی نمایشگاه در دستور کار است.

رضا صفری، درباره تامین منابع مالی این حرکت هنری گفت: ما تا به حال از هیچ نهاد یا سازمانی درخواست کمک مالی نکرده ایم و قصد دریافت کمک نقدی نیز نداریم ولی توقع این است که نهادها و سازمان های فرهنگی هنری کشور سهمی در هرچه باشکوه تر برگزار شدن این نمایشگاه ایفا کنند.

در ادامه این مراسم ناصر باریکانی از شاعران معاصر که متن کامل نهج البلاغه را به صورت ترجمه منظوم درآورده است، یک غزل و چند دوبیتی را با موضوع حضرت رسول قرائت کرد.

همچنین در این مراسم دکتر احمد جلالی پژوهشگر برجسته با اشاره به برخی منابع و اسناد تاریخی، مطالبی پیرامون شخصیت، سیره و رسالت پیامبر به استادان حاضر در نشست ارائه کرد.

وی در بخشی از سخنانش به راز جاودانگی محبت پیامبر در دل مسلمانان اشاره کرد و گفت: راز جاودانه بودن پیامبر در قلوب ما این است که آن حضرت ما را به اتصال و وصل دعوت می‌کند.

واژه «قل» در قرآن کلید این نکته است. ما نیز همراه با پیامبر با گفتن واژه «قل» در بسیاری از آیات الهی به چشمه وحی متصل می‌شویم و این گونه است که پیامبر هیچ مانعی برای وصل انسان با خدا ایجاد نمی‌کند و خود را واسطه میان انسان و خدا قرار نمی‌دهد.

نشست استادان خوشنویسی کشور با قرائت بیانیه حلقه وصل خوشنویسان در خصوص نمایشگاه محمد رسول الله به پایان رسید. در قسمتی از این بیانیه آمده است:

ما مسلمانان به خود می‌بالیم که پیامبرمان محمد، رسول الله، اشرف مخلوقات، برگزیده آدمیان، رحمت عالمیان، مَهبَط وحی، خزانه دار علم الهی، نجات بخش بشر از تباهی، خاتِم و خاتم رسولان و طلایه دار کاملترین دین است.

میدان دار عشق خوشنویسان به خورشید فروزان نبوت، عمق عاطفی این هنرمندان است که هیچگاه در محدوده شخصی خود نمانده و همواره افقهای وسیع را پیش چشم داشته و جوهر جان خویش را در خط پاک محمد و آل محمد به تماشا گذاشته اند و بی گمان رمز نفوذ این قوم در جامعه همین شیفتگی است.

حماسه بزرگ نوشتن برای «رسول خدا»- که ریشه در سرآغاز تاریخ خـوشنویسی دارد- فرصت فرخنده ای است برای همه استادانی که می‌خواهند با خلق آثاری ماندگار به پیشگاه ایشان عرض ادب کنند.

جلوه گاه رخ او دیده من تنها نیست/ ماه و خورشید همین آینه می‌گردانند.

 

 

کد خبر 192998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز