شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخابات پارلمانی در کویت آغاز شده و مخالفان طبق بیانیه‌ها و اعتراض‌‌های قبلی‌شان آن را بایکوت کرده‌اند.

kuwait

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، حدود 422 هزار کویتی شنبه 11 آذر برای انتخاب نمایندگان پارلمان در حالی به پای صندوق‌های رای فراخوانده شده‌اند که احزاب مخالف کویت در اعتراض به اصلاح یکی از قوانین انتخاباتی این انتخابات را تحریم کرده‌اند.

در میان 306 نامزد انتخابات پارلمانی این کشور  حوزه خلیج فارس هیچ یک از نامزدهای احزاب مخالف دیده نمی‌شوند و پیش بینی می‌شود کلیه نمایندگان پارلمان آینده را که 13 نامزد زن نیز دارد، افراد نزدیک به دولت تشکیل دهند.

چالش اصلی این انتخابات که دومین انتخابات در 10 ماه گذشته است میزان مشارکت مردم خواهد بود. این کشور امیر نشین خلیج فارس بارها با بحران‌های سیاسی روبه‌رو شده است و مخالفان امیدوارند 70 درصد مردم انتخابات شنبه را تحریم کنند اما نامزدهای نزدیک به دولت به مشارکت بیش از 50 درصد مردم چشم امید دوخته‌اند.

مخالفان دولت کویت که خبر بایکوت آن را در ماه اکتبر اعلام کردند، تبلیغات گسترده‌ای را برای تحریم انتخابات پارلمانی تدارک دیدند و ده‌ها هزار تن از هوادرانشان روز جمعه 10 اذر در اعتراض به اصلاح قانون انتخاباتی در پایتخت دست به تظاهرات زدند و قانون جدید را مغایر با قانون اساسی خواندند. به اعتقاد مخالفان تغییر این قانون می تواند به دستکاری در نتیجه انتخابات منجر شود.

more  تحریم انتخابات کویت از سوی مخالفان دولت

بر اساس قانون تازه تصویب شده هر رای دهنده تنها یک نامزد را انتخاب خواهد کرد در حالی که پیش از این مردم مجاز به انتخاب چهار کاندیدا بودند. هر یک از پنج حوزه رای گیری کویت 10 نماینده را به پارلمان خواهد فرستاد.

به گزارش فرانس پرس، مخالفان تاکید کرده‌اند ناظرانی را در محل‌های رای گیری مستقر خواهند کرد تا به این ترتیب شاید مانع از تقلب در انتخابات شوند.

صدها دفتر رای گیری که در مدرسه‌ها مستقر شده‌اند امروز از ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز به کار کرده‌اند و تا ساعت 20 به کار خود ادامه خواهند داد. مردان و زنان جداگانه رای خواهند داد و نتایج رای گیری  شنبه شب اعلام خواهد شد.

کویت نخستین امیرنشین خلیج فارس است که در سال 1962 میلادی پارلمان تشکیل داد. این کشور دارای سه میلیون و
800 هزار نفر جمعیت است که 69 درصد آنها خارجی هستند. از یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت بومی این کشور 422 هزار نفر حق رای دارند. ماموران پلیس و نظامیان حق رای ندارند.

انتخابات امروز پنجمین انتخابات از اواسط 2006 تا کنون است. این کشور با بحران های سیاسی متعددی دست به گریبان بوده است که عامل اصلی آن جنگ قدرت در درون خاندان الصباح معرفی شده است. این خاندان از بیش از 250 سال پیش بر کویت حکومت می کنند.

کویت که عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک است مدعی است 10درصد ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و حدود سه میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. 

کد خبر 192864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز