گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری برای سومین بار تاریخ جدیدی را برای آغاز توزیع شیر در مدارس اعلام کرده و وعده داده که توزیع شیر از 18آذر‌ماه شروع می‌شود.

شیر

پیش‌تر اعلام شده بود شیر از ابتدای‌آبان توزیع می‌شود و سپس وعده ابتدای آذر داده شد و اکنون نیز معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش وعده داده که شیر از 18آذر‌ماه در مدارس توزیع می‌شود. به گفته وحید کیارشی توزیع شیر تا اردیبهشت 92ادامه می‌یابد. وی درباره زمان جدید توزیع شیر در مدارس به ایسنا گفت: برنامه توزیع شیر تا دو هفته آتی اجرایی و توزیع شیر در مدارس از شنبه 18آذر‌ماه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد دفعات پیش‌بینی شده برای توزیع شیر در سال تحصیلی جاری 70نوبت است، اظهار کرد: با توجه به‌نظر کمیته ملی شیر مدارس، این برنامه طبق روال گذشته در مدارس کشور انجام خواهد شد.

خلف وعده‌ها

پیش از این وزیر آموزش و پرورش و دبیر کمیته ملی شیر مدارس که هفته پیش به سمت مدیرکلی آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری منصوب شده، وعده داده بودند که طرح توزیع شیر در مدارس از اول آذر‌ماه انجام می‌شود.علیرضا کریمیان، همچنین گفته بود که شیر رایگان بین همه دانش‌آموزان دوره‌های پیش دبستان، دبستان، راهنمایی و متوسطه و مهدهای کودک توزیع می‌شود.
البته او پس از اندک زمانی اظهار کرد که با توجه به محدودیت بودجه، شیر بین دانش‌‌آموزان دبیرستانی توزیع نمی‌شود.

پس از آن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرروش که ریاست کمیته ملی شیر مدارس را نیزبر عهده دارد در اقدامی عجیب اعلام کردکه توزیع شیر از اول آبان‌ماه شروع می‌شود. افزون بر تناقض درباره زمان اجرایی شدن طرح توزیع شیر در مدارس، درباره جمعیت هدف این طرح نیز اختلاف نظر وجود داشت، دبیر سابق کمیته ملی شیر مدارس می‌گفت که شیر در دبیرستان‌ها توزیع نمی‌شود ولی از سوی دیگر مقام مافوق او (معاون وزیر) وعده می‌داد که شیر رایگان بین همه دانش‌آموزان توزیع می‌شود.

نبود بودجه و بی‌رغبتی کارخانه‌ها

در هنگامی که معاون توسعه مدیریت وزیر آموزش و پرورش از برگزاری نشست با معاون اول رئیس‌جمهور و تأمین اعتبارات طرح توزیع شیر رایگان در مدارس سخن می‌گفت، برخی مسئولان آموزش و پرورش از کاهش 50درصدی نوبت‌های توزیع شیر خبر دادند.
هر چند دبیر سابق کمیته ملی شیر مدارس از اختصاص تنها 100میلیارد تومان از بودجه 250میلیارد تومانی طرح توزیع شیر رایگان در مدارس کشور خبر داده بود. تأمین نشدن بودجه از یک سو و گران شدن قیمت شیر و بدهکاری دولت به کارخانه‌های تولید‌کننده شیر از سوی دیگر از عمده مشکلات آموزش و پرروش در اجرای این طرح است.


دبیر سابق کمیته ملی شیر مدارس در این‌باره گفت: اعتبار لازم را به استان‌ها اختصاص می‌دهیم و استان‌ها با توجه به شرایط موجود نسبت به عقد قرارداد خرید شیر دانش‌آموزان اقدام می‌کنند.کریمیان درباره تأثیر افزایش قیمت در کیفیت شیر مدارس گفت: گران شدن قیمت تأثیری در کیفیت شیر دانش‌آموزان نخواهد داشت و شیر مدارس با 2.5درصد چربی توزیع می‌شود. به هر روی توزیع شیر نه‌تنها از اول آبان آغاز نشده بلکه تا امروز که هشت روز از آذرماه می‌گذرد نیز حتی یک نوبت شیر هم در هیچ مدرسه‌ای توزیع نشده است. در برخی استان‌ها مانند فارس شرکت‌های لبنیاتی رغبتی به عقد قرارداد با آموزش و پرورش ندارند. در استان کرمانشاه نیز توزیع شیر به دی‌ماه موکول شده است.

کاهش 50درصدی

اعتبار مورد نیاز طرح توزیع شیر رایگان در مدارس با وجود اعلام تأمین آن توسط معاون وزیر آموزش و پرورش، از سوی دولت تأمین نشده است که این امر پیامدهای منفی بر اجرای این طرح گذاشته است.محدود شدن جمعیت هدف مشمول این طرح، یکی از پیامدها ست و پیامد بعدی که می‌توان متصور بود کاهش نوبت‌های توزیع شیر در مدارس است. محمد‌تقی فخریان، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اخیرا در این‌باره به ایرنا گفته بود که امسال به جای 70نوبت 35نوبت شیر در مدارس توزیع می‌شود.

احسان‌خواه، کارشناس سلامت آموزش و پرورش کرمانشاه نیز در این‌باره اظهار کرد: توزیع شیر در مدارس استان کرمانشاه به‌صورت دو نوبت در هفته است و مدارس روستایی به‌صورت قطعی در طول سال تحصیلی 28نوبت شیر دریافت می‌کنند.درحالی‌که مشکلات طرح توزیع شیر همچنان حل نشده باقی‌مانده است، وزیر آموزش و پرورش ، دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور را به سمت مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری منصوب کرد.

بدین‌ترتیب اکنون هیچ‌کس خود را موظف به پاسخگویی درباره مشکلات و مسائل طرح توزیع شیر در مدارس نمی‌داند و معاون وزیر که ریاست کمیته ملی شیر مدارس را نیز بر عهده دارد بدون اشاره به‌علت خلف وعده خود، اکنون وعده دیگری می‌دهد.البته سال گذشته هم توزیع شیر با تأخیر چند ماهه شروع شد و در خلال امتحانات خرداد نیز ادامه داشت.

کد خبر 192562
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز