همشهری آنلاین: پس از ادامه راهبرد آمریکا برای بازگشت به آسیا و پاسفیک، چین نیز برای تبدیل شدن به قدرت دریایی یک گام جدید به جلو برداشت.

خیز چین برای تبدیل شدن به قدرت دریایی در جهان

 

به گزارش ایرنا، در واکنش به راهبرد تحدید چین توسط آمریکا که طی دو هفته اخیر با سفر ˈاوباما ˈ به چند کشور منطقه از جمله میانمار معنی تازه ای پیدا کرد و ناکامی اجلاس ˈآسه آنˈ و چین نیز بر آن دامن زد، پکن نیز در سری اقداماتی که از این کشور چهره ای تهاجمی به نمایش می گذارد خبر عملیات موفق فرود جنگنده های ساخت داخل بر روی نخستین ناو هواپیمابر را منتشر کرد.

طی 24 ساعت گذشته رسانه ای داخلی و بین الملل با دیدگاه های مختلف اما با حرارات به پوشش این خبر و ارائه تحلیل های متعدد در حاشیه عملیات دریایی و هوایی پرداختند.

اکثر تحلیلگران از جمله در کشورهای همسایه چین مانند ژاپن اقدام چین در عملیاتی کردن نخستین ناو هواپیمابرش را قدرت نمایی توصیف کرده اند.

به گزارش تلویزیون ان اچ کی ، در پی اقدام چین به عملیاتی کردن اولین ناو هواپیمابر، کشورهای همسایه در خصوص رشد روزافزون قدرت دریایی این کشور ابراز نگرانی کردند.

ˈ بونجی اوهاراˈ، کاپیتان سابق نیروی دفاع دریایی ژاپن و تحلیلگر امنیتی به این شبکه گفت: ناو هواپیمابر چین درمرحله آزمایش قرار دارد و به طور کامل عملیاتی نشده اما به هرحال پکن دو هدف را دنبال می کند.

وی افزود: این کشور می خواهد قدرت و توانمندی های خود را ابتدا برای مردم خود به نمایش بگذارد. این ناو نماد رشد چین محسوب می شود. مردم چین نیز به ناو هواپیمابرشان بسیار علاقمند هستند زیرا می تواند از منافع دریایی آنها محافظت کند.

هدف دیگر چین قدرت نمایی در برابر کشورهای خارجی است. کشورهای همسایه چین متوجه هستند که پکن با دستیابی به فناوری ناوهای هواپیمابر به چه قدرتی می رسد.

این در حالیست که برخی از ناظران نیز معتقدند چین همچنین در تلاش است موازنه قدرت با آمریکا را در منطقه تغییر دهد.

روزنامه ˈگلوبال تایمزˈ وابسته به ارگان حزب حاکم چین خبر عملیات موفق فرود جنگنده های ساخت داخل برروی عرشه ناو هواپیمابر این کشور را تحت عنوان ˈ یک گام نزدیک تر برای آمادگی رزمی ˈ منتشر کرد.

این روزنامه از قول ˈ دو ون لونگ ˈ یک محقق آکادمی علوم نظامی ارتش خلق چین نوشت: این عملیات توانایی چین را در ساخت جنگنده های مناسب برای ناوهای هواپیمابر به اثبات رساند و موفقیتی برای سیستم آموزشی خلبانان چینی بود.

از دیدگاه وی براساس این دو عامل اساسی ، نیروی دریایی چین دارای توانایی جنگی مشابه با نیروهای خارجی می شود، قدرتی که همواره مورد ˈحسادت ˈ چینی ها بوده است .

ˈ لان یانˈ، یک متخصص نظامی در نیروی دریایی نیز در این رابطه گفت: چین از این پس دارای سیستم ناو هواپیمابر بومی خودش می باشد. خلبانان بیشتری در زمینه برخواستن و نشستن بر روی عرشه ناو تربیت خواهند شد و در مرحله بعدی در تمرین های تاکتیی با سایر ناوها شرکت خواهند کرد و گام به گام به توانمندیهای رزمی خواهند رسید.

این کارشناس امور دریایی در ادامه می گوید: البته ارتش خلق چین با ناو هواپیمابر ˈلیائونینگ ˈ راضی و خشنود نخواهد ماند زیرا این ناو از روسیه خریداری شده و مورد بازسازی قرار گرفته است .

وی تاکید کرده، منطقی است که پیش بینی کنیم که ناوهای هواپیمابر بیشتری در چین ساخته شوند و نسل پنجم جنگنده های چینی نیز توسعه یابند.

در همین رابطه ˈوو شیائو گانگˈ، معاون سرمهندسی پروژه ناو هواپیمابر چین در مصاحبه با خبرگزاری شین هوا اعلام کرد با توجه به نیاز کشور برای تامین امنیت و حفاظت از قلمرو دریایی و منافع ملی هر تعداد ناو هوپیمابر که لازم باشد، تولید خواهد شد.

وی در ادامه گفت: تنها چیزی که من می توانم الان بگویم این است که لیائونینگ تنها یک آغاز است.

برخی تحلیلگران روند تحولات منطقه شرق آسیا را سریع و تهاجمی توصیف کرده اند و معتقدند چین در حال پوست اندازی در همه ابعاد است.

این کشور که تا چند سال پیش سعی می کرد به نحوی آمریکا را راضی نماید تا در مشارکت جهانی سهم مناسبی را به پکن بدهد پس از علنی شدن راهبرد بازگشت به آسیا و پاسفیک واشنگتن، از این کشور سرخورده شده است.

به نظر می رسد پکن با توجه به دوعامل اتکاء و اعتماد به نفس از رسیدن به نقطه توانایی اعمال قدرت در صحنه جهانی در تمامی ابعاد اقتصادی ، نظامی و علمی و فن آوری و حضور به عنوان یک قدرت مدعی و سرخوردگی از همراهی آمریکا در مشارکت در مدیریت جهانی و رسیدن دو کشور به نقطه تقابل، در اعلام مواضع و سیاست ها صبر سالهای گذشته را ندارد.

برخی صاحب نظران می گویند چین در جمع بندی به این نتیجه رسیده است که باید در مقابل رو کردن هر کارت بازی از سوی واشنگتن کارت بازی درخور و مناسب را روی میز بگذارد.

سفر هفته گذشته اوباما به میانمار و برخی از اقدامات واشنگتن در تحکیم روابط با زنجیره های حلقه های محاصره چین، انگیزه کافی را برای پکن در پاسخ دادن به تحولات ایجاد کرده است.

به گفته تحلیلگران اگرچه برای پیش بینی وضعیت حاصل از این روند تا حدی زود می باشد، ولی محتمل ترین پیش بینی بروز جوی از بی اعتمادی و جنگ سرد نوین بین قدرت مسلط جهانی خواهان حفظ هژمون و قدرت نوظهور خواهان سهم در این هژمون خواهد بود.

کد خبر 192545
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز