همشهری آنلاین: علی اصغر سلطانیه با انتقاد شدید از تصمیم آمریکا برای لغو کنفرانس خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌یی این اقدام را نقض آشکار پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی (ان. پی.تی) خواند.

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه به شبکه خبری "پرس.تی.وی" گفت: آمریکا کنفرانس منع تسیلحات هسته‌یی در خاورمیانه را گروگان گرفته و این نقض آشکار ان.پی.تی است.

بنا بر این گزارش، آمریکا در اقدامی یک‌جانبه اعلام کرده است که این کنفرانس که در ابتدا قرار بود در ماه دسامبر در هلسینکی -پایتخت فنلاند - برگزار شود، باید به تعویق بیفتد.

سلطانیه تاکید کرد که این تصمیم از سوی آمریکا نقض تعهدی است که در کنفرانس بازنگری ان.پی.تی در سال 2010 در نیویورک تصویب شد.

وی افزود: این نشانه روشنی است از اینکه آمریکا به تعهد جهان عاری از تسلیحات هسته‌یی متعهد نیست و این ثابت می کند که آمریکا یک متحد نزدیک و حامی توان تسلیحات هسته‌یی اسراییل (رژیم صهیونیستی) و نقض حقوق بین‌الملل است.

این دیپلمات ایرانی اظهار کرد که شکست آمریکا در پایبند ماندن به پیمان ان.پی.تی "ضربه سنگینی" به پیمان است و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی که همواره عاری سازی جهان و خاورمیانه از تسلیحات هسته‌یی را خواستار بوده، گام‌های "قاطع و صادقانه‌ای" را برای رسیدن به این هدف برمی‌دارد.

سلطانیه تاکید کرد: اکنون آمریکا یک بار دیگر ثابت کرد که برای رضایت اسراییل (رژیم صهیونیستی) حاضر است با دیگر کشورهای خاورمیانه مقابله کند.

بنا بر این گزارش این کنفرانس مهم به دلیل نگرانی آمریکا از این که متحد دیرینه‌اش در منطقه، رژیم صهیونیستی، به عنوان تنها دارنده تسلیحات هسته‌یی در خاورمیانه در این کنفرانس هدف انتقادات شدید قرار گیرد، لغو شد. رژیم صهیونیستی بین 200 تا 400 کلاهک هسته‌یی در اختیار دارد.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه با اشاره تلویحی به رژیم صهیونیستی گفت: ما از کنفرانسی حمایت نخواهیم کرد که در آن یک دولت منطقه‌ای هدف فشار یا انزوا قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، سلطانیه روز دوشنبه به این خبرگزاری گفت: آمریکا نمی‌تواند به صورت یک‌جانبه به خاطر اسراییل تصمیم به اعلام این خبر بگیرد که این کنفرانس نمی‌تواند برگزار شود. این ضربه ‌ای بسیار جدی به رژیم منع اشاعه است.

وی ادامه داد: خلاصه کلام اینکه آمریکا منطقه عاری از تسلیحات هسته‌یی در خارمیانه را به خاطر اسراییل (رژیم صهیونیستی) گروگان گرفته است.

سلطانیه گفت: اکنون بر ما و همه جهان روشن است که آمریکا اراده سیاسی واقعی برای یک خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی ندارد و می‌خواهد اسراییل (رژیم صهیونیستی) همچنان توانایی تسلیحاتی هسته‌یی داشته باشد، که تهدیدی برای خاورمیانه و البته امنیت بین‌المللی است.

پس از اعلام تصمیم آمریکا در این خصوص، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که قصد دارد این کنفرانس را در اولین فرصت در سال 2013 برگزار کند.

اعلام این خبر از سوی آمریکا جای تعجبی ندارد زیرا رژیم صهیونیستی از تایید این که تسلیحات هسته‌یی دارد و یا از امضای ان.پی.تی سرباز می‌زند و این در حالی است که جامعه بین المللی ایران را به عنوان یک امضا کننده این پیمان درباره برنامه هسته‌یی خود تحت فشار گذاشته است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاخیر در برگزاری این کنفرانس " در کل تاثیری منفی بر امنیت منطقه‌ای و نظام بین المللی پیشگیری از اشاعه هسته‌یی خواهد داشت."

وی گفت که همه دولت‌های منطقه به استثنای تل‌آویو قصد خود را برای شرکت در کنفرانس اعلام کرده‌اند.

العربی نشست فوری مقامات عربی برای بررسی این تحولات را در هفته جاری خواستار شد.

رویترز نیز افزود که واشنگتن بیم دارد از این کنفرانس برای انتقاد از متحدش استفاده شود و این نگرانی بعد از جنگ هشت روزه این رژیم با فلسطینی‌ها افزایش یافت.

روسیه و انگلیس نیز در بیانیه‌هایی جداگانه ابراز امیدواری کردند که تاخیر پیش آمده کوتاه باشد و گفت‌و‌گوها سال آینده برگزار شود.

کد خبر 192495
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز