کرج ‌: در سال72 طی بازدید رئیس‌جمهور وقت از محله اسلام‌آباد، مقرر شد که طرح ساماندهی تپه مرادآب در کلانشهر کرج اجرا شود ولی با گذشت 19سال از آغاز این طرح، همچنان این محله 72هکتاری که خیلی‌ها آن را با نام قدیمی«زورآباد» می‌شناسند‌ با پرونده‌ای ناتمام از رنج مردمانش به سختی ادامه حیات می‌دهد.

زورآّباد - کرج

به گزارش مهر، رشد روزافزون جمعیت و افزایش مهاجرت به کلانشهر کرج اگرچه امروز شهرک‌ها و زاغه نشین‌های بی‌شماری را در حومه کرج ایجاد کرده اما جالب آن است که درست در یکی از مرکزی‌ترین مناطق شهر، محله‌ای 72هکتاری به نام اسلام آباد قرار دارد که در مرز منطقه‌ای مرفه‌نشین و در شمال شهر از حداقل امکانات شهری محروم است و رنج مردمان از کمبود امکانات و خانه‌های ناایمن، با کوچه‌های باریک و دروازه‌هایی مشترک ادامه دارد.

شاید ایجاد یک فرهنگسرا و یک بوستان محله‌ای نه چندان زیبا و... تنها اقدام قابل توجه این سال‌های مسئولان در منطقه اسلام آباد بوده است. همچنین شماری از خانه‌ها که شاید بتوان گفت کمی اقبالشان بلندتر از دیگر همسایگانشان بوده است با اجرای طرحی تحت عنوان ساماندهی در این سال‌ها خریداری شدند و خانواده‌های‌ ساکن درآنها با پشتوانه ناچیزی روانه منطقه‌ای دیگر برای زندگی شدند. در این میان‌ به‌رغم پیش‌بینی دولت برای بازسازی، نوسازی و سرمایه‌گذاری در این منطقه، زندگی همچنان به قوت خویش جریان دارد و جمعیت این محله تکان قابل توجهی نخورده و تنها تعداد خرابه‌های میان خانه‌ها و ناامنی ناشی از فضای ایجاد شده، رنج ساکنان ساده و مومن این منطقه را دو چندان کرده است.  مدیر طرح ساماندهی تپه مرادآب شهرداری کرج اما با اشاره به اینکه بازسازی بافت‌های فرسوده با سطحی‌نگری به سرانجام نمی‌رسد، گفت: در این زمینه محله محروم اسلام‌آباد نیازمند توجه ویژه است. حسین عطایی اظهار داشت: در سال72 طی بازدید رئیس‌جمهور وقت از محله اسلام آباد، مقرر شد که طرح ساماندهی تپه مرادآب در این کلانشهر اجرا شود. وی با اشاره به تأکید مسئولان برای رفع مشکلات محله محروم اسلام آباد افزود: این طرح طبق مصوبه هیأت دولت از چند سال گذشته تاکنون در کرج در حال اجراست.

خریداری و تخریب چهار‌هزار واحد مسکونی

این مسئول با اشاره بر لزوم آزادسازی اراضی تصرف شده در اسلام آباد، عنوان کرد: تاکنون در فاز اول در حوزه پارک 72هکتاری، حدود چهارهزار واحد مسکونی و تجاری از شهروندان اسلام‌آباد خریداری، تخریب و محله مورد نظر پاکسازی شده است. عطایی ادامه داد: در این زمینه از 72هکتار زمینی که باید در اسلام آباد آزادسازی شود، تاکنون 68هکتار آن با خرید املاک از شهروندان و تخریب آنها آزادسازی شده است.

 مدیر طرح ساماندهی تپه مرادآب شهرداری کرج یادآور شد: با توجه به پویایی اجرای این طرح، در سال‌جاری با تأکید و حمایت ویژه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، مدیریت طرح ساماندهی، وظیفه نوسازی بافت‌های فرسوده مناطق 12گانه شهرداری کرج را عهده‌دار شد. وی اعلام کرد: در این زمینه طبق برنامه‌ریزی قرار است که بیش از هفت‌هکتار از اراضی اسلام آباد از خدماتی، به تجاری- مسکونی تغییر کاربری دهد که این مهم در راستای نوسازی بافت‌های فرسوده در این کلانشهر انجام می‌شود. رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز گفت: مسائل و مشکلات تپه اسلام‌آباد با برنامه‌ریزی کارشناسی و تدوین طرحی قابل اجرا رفع می‌شود.

محمود دادگو با تأکید بر تعیین تکلیف وضعیت تپه اسلام‌آباد این مهم را از اولویت‌هایی که به‌جد در دستور کار شهردار قرار گرفته است، خواند. وی با بیان اینکه، تپه اسلام‌آباد ازجمله اراضی‌ای است که بافت‌های فرسوده کرج را شامل می‌شود، افزود: مجموعه مدیریت شهری کرج اعم از شهرداری و شورای شهر برای شناسایی بافت‌های فرسوده اقدام به انجام کارهای کارشناسی شده می‌کند. این مسئول با تأکید بر تعیین تکلیف بافت‌های فرسوده این منطقه قدیمی عنوان کرد: مجموعه مدیریت شهری کرج براساس آمار و معیارهای بافت فرسوده و منطبق با برنامه‌ریزی دولت درخصوص این بافت‌ها اقدام می‌کند.

کد خبر 192481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز