همشهری آنلاین: گردهمایی ماه آینده یک اتحادیه وابسته به سازمان ملل تحت عنوان کنفرانس جهانی ارتباطات دوربرد بین‌المللی (WCIT) از هم اکنون واکنش آمریکا را برانگیخته است.

wcit-12

قرار است 193 کشور عضو اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد،  به مدت 11 روز از سوم تا چهاردهم 2012  کنفرانس جهانی درباره ارتباطات دوربرد بین‌المللی را در امارات برگزار کنند.

ˈمبارزه با هرزنامه‌هاˈ، ˈمقابله با کلاهبرداری رایانه‌ایˈ و ˈگسترش پهنای باند در کشورهای در حال توسعه از جمله موضوع‌های محوری در نشست ماه آینده دوبی خواهد بود. اما مهم‌ترین مقوله مورد بحث در این کنفرانس بازنگری در قطعنامه 146 مقررات ارتباطات دوربرد بین‌المللی موسوم به ITRs است که اصول کلی برای نظارت و عملکرد ارتباطات دوربرد بین‌المللی را مشخص می‌سازد.

آخرین باری که  مقررات ارتباطات دوربرد بین‌المللی مورد تصویب قرار گرفته به سال 1988 در ملبورن استرالیا مربوط می‌شود و اکنون این توافق گسترده به وجود امده است که نظر به تغییرات عمیق تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع رسان در قرن بیست ویکم؛ مقررات سال 1988 باید کاملا مورد بازبینی قرار گیرد.

در همین حال به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،ایالات متحده و برخی کشورهای غربی، از هم اکنون با طرح دستاویز سوء استفاده کشورها برای محدود کردن آزادی بیان، در این زمینه ابراز نگرانی کرده‌اند.

 بنا بر این گزارش، مقام‌های غربی مدعی شده‌اند که برخی کشورها بخواهند با افزودن بندی به پیمان اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد، محدودیت اینترنت در راستای امنیت ملی را مشروعیت بدهند.

شاران بارو دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی بازرگانی با اشاره به چنین فرضی می‌گوید: می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اینترنت با شبکه آزاد و جهانی کنونی فرق زیادی داشته باشد.

سارا پارکس سخنگوی اتحادیه بین المللی ارتباطات دوربرد نیز گفته است که وی و همفکرانش با هر اقدامی برای سانسور اینترنتی یا جلوگیری از انتقال اندیشه‌ها و اطلاعات، مقابله خواهند کرد.

انجمن بین‌المللی اینترنت که دفاتر مرکزی آن در ویرجینیا (آمریکا) و سوییس است و نیز سرپرست هیات اعزامی آمریکا به همایش دوبی، از جمله دیگر نهادها و افرادی هستند که در این زمینه موضع گرفته‌اند.

این در حالی است که اعضای اتحادیه بارها تاکید کرده‌اند که هدفشان به روز کردن پیمان است. این پیمان آخرین بار سال 1988 یعنی پیش از عمومی شدن فنآوری اینترنت، به روز شده بود.

قرار است ایالات متحده آمریکا هیاتی 123 نفره را به همایش جهانی ارتباطات دوربرد اعزام کند.

کد خبر 192411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز