همشهری آنلاین: آنان از بخش‌های دورافتاده اندونزی می‌آیند، شبانه بر کشتی‌های مسافربر شلوغ سوار می‌شوند و ساعت‌ها با ماشین یا اتوبوس راه می‌پیمایند- فقط به این امید یک عمل جراحی ساده و رایگان بینایی‌شان را بازگرداند.

ctaract

بسیاری از بیماران سالمندند و برای رسیدن به دو بیمارستان در سوماترای اندونزی به کمک نیاز دارند که کمپ‌های جمعی درمان بیماری‌های چشم در ابتدای این ماه بوسیله جراح نپالی دکتر سندوک رویت برپا شده است.

در طول هشت روز برپایی این کمپ بیمارستانی کاتاراکت (آب مروارید) بیش از 1400 بیمار برداشته شده است.

این بیماران در این کمپ کنار هم روی تخت‌های تاشوی نظامی دراز می‌کشند، و غذاهای اهدایی را می‌‌خورند و ماشین‌های آتش‌نشانی برای دوش‌ها و توالت‌ها آب می‌آورند. بسیاری از این بیماران از بازگشت بینایی‌شان ناامید بودند، پس از برداشتن پانسمان چشم‌های‌شان خندان کمپ را ترک می‌کنند.

آرلیتا توبینگ 65 ساله، که جراحی بینایی‌اش را بازگردانده است، می‌گوید: "من سه سال نابینا بودم و وضعیتم واقعا بد بود. قبلا روی مرزعه فردی کار می‌کردم، اما دیگر نمی‌توانستم به کارم ادامه بدهم."

اندونزی یکی از بالاترین میزان‌های نابینایی در جهان را دارد و برای همین دکتر رویت که به سراسر جهان در حال توسعه سفر می‌کند و کمپ‌های جمعی درمان رایگان بیماری‌های چشمی برپا می‌کند، به این کشور آمده است. رویت در عین حال به پزشکان محلی انجام عمل ساده و بدون بخیه‌ای را که ابداع کرده است، تعلیم می‌دهد.

او اغلب به نواحی دورافتاده صعب‌العبور که مراقبت‌های بهداشتی در آنها ناچیز و بیماران فقیر هستند، سفر می‌کند. او اعتقاد دارد که تعلیم دادن پزشکان درباره چگونگی خارج کردن کاتاراکت به  روش ابداعی او و میزان نابینایی را در سراسر جهان کاهش می‌دهد.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت کاتاراکت یکی از علل اصلی نابینایی در جهان است و بیش از 20 میلیون نفر را در سراسر جهان عمدتا در کشورهای فقیر مبتلا می‌کند.

رویت که "مرکز چشم تیلگانا" را در کاتماندو پایتخت نپال اداره می‌کند، می‌گوید: "ما فقط یک بار زندگی می‌کنیم و زندگی بسیار کوتاه است. من به شکرانه خداوند به این فرصت دست یافته‌‌‌ام. مهم‌ترین چیز آموزش دادن و انتقال این ایده به دیگران است."

رویت در کمپ‌های اخیرش در اندونزی، تایلند و سنگاپور شش پزشک را تعلیم داده است.

منبع: آسوشیتدپرس

کد خبر 192316

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز