دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: شعب بانک‌های مختلف دولتی و خصوصی کشور در هفته‌های آغازین سال طبق روال معمول هر ساله تا زمان ابلاغ بخشنامه‌های جدید اعتباری از پرداخت وام‌های جدید خودداری می‌کنند که به گفته مسئولان بانک‌ها این مسئله ربطی به کاهش محتمل سود بانکی ندارد.

پرداخت نکردن تسهیلات و نپذیرفتن درخواست‌های جدید دریافت وام از سوی متقاضیان در هفته‌های آغازین سال موجب نارضایتی بیشتر مشتریان بانک‌ها شده است.

این در شرایطی است که قرار است شورای پول و اعتبار در هفته‌های آتی تکلیف سود تسهیلات بانکی در سال 86 را مشخص کند و برخی معتقدند که تعلل بانک‌ها در ابلاغ بخشنامه‌های اعتباری سال جاری به علت مشخص شدن سود تسهیلات بانکی است.

به گزارش خبرنگار همشهری از شعب سطح شهر تهران، بر اساس روال هر ساله در هفته‌های نخستین سال به علت تعیین سهمیه‌های شعب مناطق از اعتبارات و سپس مشخص شدن میزان سهم هر شعبه در اعطای تسهیلات مختلف بانکی، شعب بانک‌ها تا اواخر اردیبهشت ماه از پذیرش و پرداخت تسهیلات جدید خودداری می‌‌کنند.

شعب بانک‌ها معمولا از 15 اسفندماه هر سال برای جمع کردن حساب‌های خود، دریافت و پرداخت وام‌های جدید را متوقف می‌کنند و این روند تا اواخر فروردین‌ماه نیز ادامه می‌یابد تا اینکه بخشنامه‌های جدید اعطای تسهیلات و سهمیه جدید اعتبارات هر شعبه در سال جدید از سوی سرپرستی شعب مناطق معین گردد.

یکی از مسئولان بانک رفاه کارگران در این زمینه اظهار داشت: پرداخت وام‌ها در شعب این بانک به علت کاهش احتمالی سود بانکی متوقف نشده است، بلکه بانک‌ها منتظر ابلاغ بخشنامه‌های جدید مدیریت بانک هستند و روال معمول هرساله نیز همین بوده که معمولا تا آخر اردیبهشت‌ماه پرداخت وام از سوی شعب بانک رفاه متوقف می‌شده تا بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های جدید اعطای وام‌های مختلف بانکی ابلاغ گردد.

یکی از مسئولان بانک‌ سپه نیز اعلام کرد که توقف اعطای تسهیلات در شعب این بانک به بحث کاهش سود بانکی ربطی ندارد بلکه طبق روال معمول سال‌های گذشته، تا زمان ابلاغ بخشنامه‌های جدید اعتباری، شعب بانک‌ها اقدام به پرداخت وام نخواهند کرد و بر اساس سنت هر ساله پرداخت وام‌های جدید از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد.

همچنین در حالی که بانک ملی علت توقف پرداخت تسهیلات در حال حاضر را منوط به ابلاغیه بانک مرکزی می‌داند، یکی از مسئولان اداره نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی اظهار داشت که این مسئله ربطی به این بانک ندارد و پرداخت تسهیلات جزو امور داخلی خود بانک‌هاست.

وام خودرو

مسئله مطرح دیگر در میان مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها افزایش نیافتن وام خرید خودرو به 7 میلیون تومان است.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در 28 بهمن‌ماه سال گذشته مقرر شد وام خرید خودرو از ابتدای سال جاری از 5 میلیون تومان به 7 میلیون تومان افزایش یابد، که شعب بانک‌های مختلف به علت ابلاغ نشدن بخشنامه این مصوبه، از پرداخت وام 7 میلیون تومانی خودداری می‌کنند.

مسئولان اداره بخشنامه‌ها و اعتبارات بانک صادرات در این باره اعلام کردند: بخشنامه وام 7 میلیون تومانی خرید خودرو به ادارات سرپرستی شعب مناطق این بانک ابلاغ شده است، اما سرپرستی شعب ممکن است به علت کمبود منابع، ابلاغ این بخشنامه به شعب را به تاخیر انداخته باشند و همین امر موجب خودداری بانک‌ها از پذیرش درخواست‌های دریافت وام 7 میلیون تومانی خودرو شده باشد.

کد خبر 19226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز