سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه دست نوشته‌های کوفی همراه با نشست پژوهشی «جهان خط کوفی: رازهای تاریخی، نیازهای معاصر» 10 آذرماه افتتاح خواهد شد.

خوشنویسی

به گزارش ایسنا، خط کوفی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان هنر ایرانیان و مسلمانان همچنان بسیار مهجور مانده است در حالی‌که به مدت صدها سال، بر دست نوشته‌ها، سفالینه‌ها، سکه‌ها، کتیبه‌های گچی بناها و ... کاربرد داشته است.

امروزه بسیاری از کشورهای جهان در حال پژوهش تاریخی و همچنین استفاده از زیبایی‌های این خط در آثار گرافیکی خود هستند و از همین رو جمعی از پژوهشگران ایرانی نشست پژوهشی «جهان خط کوفی: رازهای تاریخی، نیازهای معاصر» را همراه با نمایشگاه دست‌نوشته‌ها کوفی برگزار می‌کنند.

در این نشست قرار است حمیدرضا قلیچ خانی - مدرس دانشگاه و مؤلف چند جلد کتاب درباره خوشنویسی با موضوع «شکوه کوفی در مسجد قوه الاسلام دهلی»، احسان‌الله شکر اللهی محقق نسخه‌های قدیمی، شاعر و خوشنویس نیز درباره خط کوفی در ادبیات فارسی، ایرج نعیمایی هنر پژوه و خوشنویس نیز درباره بررسی قرآن‌های کوفی منسوب به ائمه سخنرانی خواهند کرد.

علی ایمانی مدرس دانشگاه و مؤ‌لف کتاب سیر تحول خط کوفی در ایران، مسعود نجابتی هنرپژوه و طراح گرافیک و بهرام کلهرنیا طراح گرافیک نیز از دیگر سخنرانان این نشست پژوهشی هستند.

همچنین گروهی از محققان «موزه ملی ایران» با موضوع آثار به خط کوفی در موزه ملی ایران و گروهی از محققان «روستای تاریخی فراشاه» استان یزد با موضوع «کتیبه‌های خط کوفی در روستای تاریخی فراشاه» مقالات خود را ارئه می‌کنند.

این مراسم در بلوار آفریقا (جردن)، چهارراه حقانی (جهان کودک)، کوچه کمان، پلاک 25، انتشارات علمی و فرهنگی، نگارخانه ایوان برگزار می‌شود.

 

کد خبر 191890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز